Inom social- och hälsovården bildar Kanta-tjänsterna en nationell digital tjänstehelhet som också är kopplad till internationella informationssystem. Kanta-tjänsterna utvidgas och blir mångsidigare i takt med att kundernas behov förändras och lagstiftningen utvecklas.
De viktigaste aspekterna på utvecklingen av Kanta-tjänsterna och stödet för införandet av dem sammanställs årligen till fokusområden. Fokusområdena är de centrala helheter som främjas under året. Eftersom omvärlden ständigt förändras kan fokusområdena uppdateras under årets lopp om det behövs.
Syftet med Kanta-utvecklingen och införandena är att reagera på social- och hälsovårdens och allmänhetens behov och förändringarna i omvärlden. Informationen i Kanta-tjänsterna används också för forskning och kunskapsbaserad ledning inom social- och hälsovårdssektorn.
Kanta-tjänsternas årliga fokusområden indelas i
Fokusområden för utveckling 2025
Fokusområdena för 2025 består av tre större långvariga huvudteman och av nya funktioner som enligt lag ska utvecklas till stöd för vårdens och tjänsternas kontinuitet. En viktig fortlöpande uppgift är också att i alla skeden kvalitetssäkra de uppgifter som sparas i Kanta-tjänsterna.
Datainnehållet och gränssnitten i Kanta-tjänsterna förnyas successivt så att de baserar sig på den internationella standarden HL7 FHIR. Det här hjälper leverantörerna av klient- och patientdatasystem att utveckla möjligheterna att använda Kanta-uppgifter i lokala system.
- Det blir lättare att utveckla lokala klient- och patientdatasystem och social- och hälsovårdspersonalen ser de uppgifter som överförs till systemen med hjälp av Kanta-tjänsterna snabbare och i en mer användbar form. Det här förbättrar tjänsternas kvalitet och snabbar upp vårdbesluten.
- Informationen i Kanta-tjänsterna är mer strukturerad och uppgifterna sparas i realtid, vilket främjar forskning, statistikföring och kunskapsbaserad ledning med nationellt enhetliga uppgifter.
- De första nya uppgifterna enligt standarden HL7 FHIR är tidsbokningsuppgifter inom hälso- och sjukvården och uppgifter om funktionsförmågan som är gemensamma för socialvården och hälso- och sjukvården.
Förordningen om det europeiska hälsodataområdet (EHDS) ändrar rättigheterna att behandla patientuppgifter. Ändringarna påverkar både personalens och patienternas rättigheter inom hälso- och sjukvården. Även patientdatasystemen måste ändras.
- Kanta-tjänsterna deltar i den nationella beredningen under ledning av social- och hälsovårdsministeriet och i den internationella beredningen på EU-nivå. Vi planerar och förbereder utvidgningen av allmänhetens rättigheter i Kanta-tjänsterna.
- Vi möjliggör att ändringarna med anledning av förordningen görs så flexibelt och kostnadseffektivt som möjligt i informationssystemen inom social- och hälsovården i Finland.
- Tekniken i Kanta-tjänsterna utvecklas så att den stöder förordningen, för att finländarna ska kunna dra nytta av smidigt informationsutbyte också internationellt.
- Vi utvecklar MittKanta och mobilappen för MittKanta så att användarna enkelt kan hantera sina egna hälsodata i enlighet med EHDS-förordningen.
- Vi hjälper välfärdsområdena så att de inte behöver göra samma åtgärder i sina egna system.
Informationen i Kanta-tjänsterna används också för kunskapsbaserad ledning, forskning och myndighetsuppgifter.
- Förädling av Kanta-tjänsternas nya datainnehåll till stöd för forskning och kunskapsbaserad ledning.
- Leverans av uppgifter till dem som har rätt att få dem.
- Utveckling av informationsprodukter som rapporter, statistik och indikatorer enligt behov för uppföljning av serviceverksamheten, produktionen och införandena.
Nya funktioner som enligt lag ska utvecklas till stöd för vårdens och tjänsternas kontinuitet
Allmänhetens och de yrkesutbildades möjligheter att se och följa läkemedelsbehandlingen förbättras inom hälso- och sjukvården och på apoteken. Fokus på att spara och dela medicineringsuppgifter inom öppenvården.
- Den förnyade Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen införs under 2025.
- Med hjälp av tjänsten kan intyg och utlåtanden som sparats i Kanta-tjänsterna förmedlas till myndigheter som behöver dem.
- Myndighetshandläggningen blir smidigare, verksamheten effektivare och informationsförmedlingen snabbare, vilket leder till besparingar.
Till stöd för vårdens och tjänsternas kontinuitet bereds nationellt en lösning som baserar sig på kunduppgiftslagen och möjliggör utbyte av kunduppgifter över sektorsgränserna med hjälp av Kanta-tjänsterna. Läs mer om kunduppgiftslagen och hur den påverkar Kanta-tjänsterna. Fördelar med lösningen är bland annat att
- kunderna påverkar vilka uppgifter om dem som lämnas ut från hälso- och sjukvården till socialvården och från socialvården till hälso- och sjukvården (tillstånd för utlämnande)
- social- och hälsovårdspersonalen kan i fortsättningen utnyttja information som producerats inom såväl socialvården som hälso- och sjukvården
- det blir smidigare att ordna och tillhandahålla tjänster eftersom ändringen främjar integreringen av social- och hälsovårdstjänster samt servicekedjornas och servicehelheternas funktion och en kunskapsbaserad ledning.
Uppgifter om kundens funktionsförmåga dokumenteras i fortsättningen med en enhetlig datastruktur inom social- och hälsovården, vilket förbättrar informationsgången mellan socialvården och hälso- och sjukvården samt tjänsternas och vårdens kontinuitet.
- Enhetlig strukturerad dokumentation införs för anteckningar om funktionsförmåga och bedömningar av kundens övergripande funktionsförmåga. Uppgifterna sparas i socialvårdens klientdatalager och hälso- och sjukvårdens patientdatalager, och därifrån kommer alla social- och hälsovårdsorganisationer åt uppgifterna. Uppgifter om funktionsförmågan visas också i MittKanta.
- Vårdens och tjänsternas kvalitet förbättras tack vare enhetlig, strukturerad dokumentation och personalen får mer tid för arbetet med kunderna. Vårdens och tjänsternas planmässighet och bevakningen av deras verkningsfullhet förbättras när det finns en tillgänglig bedömning av förändringar i funktionsförmågan på längre sikt.
- Genom att ha tillgång till information om hur funktionsförmågan förändrats får man också information om tjänsternas effekt. Verksamheten effektiviseras och samarbetet mellan sektorerna underlättas eftersom uppgifterna har dokumenterats och är tillgängliga över sektorsgränserna.
- En jämlik delaktighet i vården säkerställs och vårdens och informationens kontinuitet tryggas genom att MittKanta utvecklas.
- Kunderna får bättre möjligheter att delta i sin vård när MittKanta görs kundvänligare så att tjänsten bättre motsvarar kundernas behov.
- Ändringarna i webbtjänsten är ett svar på kundernas behov. Tjänsten blir lättare att använda.
- När MittKantas mobilapp lanseras våren 2025 får användarna möjlighet att använda MittKanta på ett enkelt och modernt sätt. Med appen är det lättare att hitta sina uppgifter och identifiera sig i tjänsten.
- Användarna kan få aviseringar om nya hälso- och sjukvårdsanteckningar, bland annat förnyelse av recept och laboratoriesvar.
- Det blir enklare för användaren att förflytta sig mellan olika digitala tjänster.
- Gränssnittet för hälsoappar vidareutvecklas med en funktion för att sköta ärenden för andra, så att de patientuppgifter som finns i Kanta-tjänsterna kan utnyttjas i olika hälsoappar.
Detaljerade etapper i publiceringstidtabellen
I publiceringstidtabellen för Kanta-tjänsterna beskrivs mer detaljerade tidsscheman för större utvecklingsobjekt och nya funktioner samt tidsfristerna för social- och hälsovårdsaktörernas införanden. Social- och hälsovårdsaktörerna kan utnyttja dessa tidsscheman när de planerar färdplanen för informationshanteringen i sin egen organisation och gör upphandlingar.
Fokusområden vid införandena inom social- och hälsovården 2025
De tjänster och funktioner som social- och hälsovårdsorganisationerna särskilt aktivt ska införa väljs till årets fokusområden vid införandena.
- Kanta-medicineringslistan, fas 1: Strukturerad dosering
- Införande som uppfyller den lagstadgade anslutningsskyldigheten för tjänstetillhandahållare inom socialvården
- Utnyttjande av sammanställningarna av centrala hälsouppgifter
- Stöd för vårdens kontinuitet
- Utbyte av information med hjälp av Kanta-tjänsterna mellan den privata och den offentliga sektorn vid köp av tjänster
- Införande av Kanta-tjänsterna inom den privata sektorn
Stöd för införandena
FPA stöder och handleder social- och hälsovårdsorganisationerna när de inför Kanta-tjänster. Social- och hälsovårdsorganisationerna får stöd och handledning vid införandet bland annat på handledningstimmar och Kanta-tjänsternas evenemang och utbildningar. Dessutom erbjuder Kanta-tjänsterna avgiftsfria webbskolor som planerats för social- och hälsovårdspersonal och studerande inom sektorerna.
Kanta-färdplanen beskriver utvecklingen på lång sikt
Utvecklingen av Kanta-tjänsterna under de kommande åren, dvs. på längre sikt, beskrivs i Kanta-färdplanen. Färdplanen uppdateras till exempel på grund av lagstiftning, teknisk beredskap och servicesystemets utvecklingsbehov. En ny version av färdplanen publiceras våren 2025.