Valikkonäyttö

Palvelut ja käyttöönotot

Kantaan liittyminen on pakollista useimmille sote-alan palvelunantajille ja apteekeille. Kanta-palvelut tukee palvelujen ja lisätoiminnallisuuksien käyttöönotossa.

Kantaan liittyminen ja valmistelut

Kanta-palveluihin liittyminen on lakisääteistä suurimmalle osalle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajista sekä apteekeista.

Potilastietovaranto

Potilastietovarantoon tallennetut potilastiedot ovat terveydenhuollon ammattilaisten hyödynnettävissä ajantasaisesti ja tietoturvallisesti yli alue- ja organisaatiorajojen.

Resepti-palvelu

Resepti-palvelun avulla säilytetään ja hallinnoidaan reseptitietoja ja lääkkeiden toimitustietoja. Kun tiedot on tallennettu yhteen paikkaan, hoidon jatkuvuus ja tiedonkulku paranevat.

Sosiaalihuollon asiakastietovaranto

Sosiaalihuollon asiakastietovarannosta asiakastiedot ovat helposti sosiaalihuollon ammattilaisen käytettävissä. Lisäksi tiedot näkyvät asiakkaalle OmaKannassa.

Kuva-aineistojen tietovaranto

Kuva-aineistojen tietovaranto on Kanta-palveluihin kuuluva palvelu, johon tallennetaan potilaan hoidon yhteydessä syntyneet kuva-aineistot.

Kelain

Kelain on palvelu, joka mahdollistaa sähköisten lääkemääräysten laatimisen. Se on hyvä vaihtoehto, jos lääkäri tai hammaslääkäri ei toimi terveydenhuollon palveluksessa eikä itsenäisenä ammatinharjoittajana.

Kysely- ja välityspalvelu

Kysely- ja välityspalvelun avulla Kantaan tallennettuja todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille. Sähköinen välitys sujuvoittaa asiointia.

Omatietovaranto

Omatietovaranto on Kanta-palvelu, johon käyttäjä voi tallentaa hyvinvointitietojaan. Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi asiakkaan suostumuksella käyttää tietoja hoito- tai palvelusuhteen tukena.

Kehittämisen painopisteet

Kanta-palvelujen kehittämisessä korostuvat vuonna 2024 muun muassa sote-organisaatioiden digitalisaation kehittämisen tuki sekä OmaKannan uudistaminen.

Hyvinvointisovellusten rajapinta

Hyvinvointisovellusten rajapinnan avulla sovellukset ja digitaaliset asiointipalvelut voivat hakea potilastietoja Kannasta asiakkaiden käyttöön. Näin asiointipalvelussasi näkyvät myös muiden palvelunantajien kirjaamat potilastiedot.