Kansalaiset voivat pian nähdä OmaKannassa eri terveydenhuollon palvelunantajien ajanvaraustiedot. OmaKannasta kansalainen voi siirtyä linkillä palvelunantajien ajanvarausjärjestelmiin.
Ajanvarausten toteuttaminen Kantaan tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta, kun esimerkiksi erikoissairaanhoidossa voidaan nähdä myös asiakkaan perusterveydenhuollon ajanvaraukset.
Asiakastietolaki edellyttää, että terveydenhuollon asiakkaille ilmoitettavat ajanvaraustiedot täytyy tallentaa Potilastietovarantoon viimeistään 1.10.2026. Toiminnallisuuden käyttöönotto tulee mahdolliseksi vuoden 2025 aikana.
Määrittelyt
Ajanvarausasiakirja on Potilastietovarannon ensimmäinen FHIR-standardia noudattava asiakirja.
Tutustu määrittelyihin:
Asiakastestiympäristön kehitysaikataulu
Ajanvaraustietojen tallentamiseen ja hakemiseen liittyvät toiminnallisuudet tulevat vaiheittain järjestelmätoimittajien saataville asiakastestiympäristöön vuoden 2025 aikana:
Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan ajanvarauksen perustoiminnallisuudet, joita ovat ajanvarauksen tallentaminen, versiointi ja haku.
Toisessa vaiheessa toteutetaan perustoiminnallisuuksien lisäksi ajanvarauksen mitätöinti sekä tuki ostopalvelun valtuutukselle.
Kolmannessa vaiheessa toteutetaan tuki puolesta-asioinnille sekä muut yhteistestauksen vaatimat toiminnallisuudet.