Sähköinen ajanvaraus voidaan integroida osaksi sekä asiakkaan että ammattilaisen prosessia. Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Asiakkaalle mahdollistetaan OmaKannassa
- ajanvaraustietojen katselu
- siirtyminen palvelunantajan ajanvarausjärjestelmään linkillä.
Toiminnallinen muutos ja keskeiset tulokset
Ajanvaraustietojen arkistointia Potilastietovarantoon ei ole tuettu, joten palvelunantajan ei ole ollut mahdollista saada kokonaiskuvaa henkilön ajanvarauksista. Jatkossa tiedot ovat saatavissa Potilastietovarannon kautta.
Palvelunantaja voi jatkossa päivittää tiedon muuttuneesta ajanvarauksesta palvelunjärjestäjän rekisteriin.
Potilas näkee omat ajanvarauksensa keskitetysti OmaKannasta. Hän pääsee myös siirtymään linkillä OmaKannasta ajanvarauksia hallinnoivaan järjestelmään.
Hyödyt
Sote-palvelujen sähköisen ajanvarauksen liittyviä keskeisiä toiminnallisia ja laadullisia tavoitteita ovat
- asiakkaille: aikariippumattomuuden, liikkuvuuden, valinnanvapauden ja hakeutumismahdollisuuksien tukeminen, omiin palveluihin sitoutumisen ja vaikuttamisen tukeminen, ymmärrettävyys ja odotusaikojen lyheneminen
- ammattilaisille: turhan hallinnollisen työn välttäminen, kuormituksen tasaantuminen ja helppokäyttöisyys
- palvelujen tuottajille ja järjestäjille: käyttämättömien aikojen vähentäminen, prosessien sujuvuus yli organisaatiorajojen, omien resurssien käytön hallinnointivalta ja hoitoon pääsyn sekä sen seurannan tukeminen.
Keskeisenä tarpeena sekä asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta on nähty se, että ajanvaraustiedot saadaan siirrettyä ja hyödynnettyä eri toimijoiden välillä.
Sähköinen ajanvaraus tulisi selkeästi integroida osaksi sekä asiakkaan että ammattilaisen tekemistä. Ohjausprosessin tulisi tukea toimintaa kaiken tyyppisissä ajanvarauksissa.
Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Ajanvaraustiedot ovat myös yksi olennainen tieto tiedon toisiokäytössä, erityisesti hoitoon pääsyn seurannassa.
Määrittelyt
Ajanvarausasiakirja on Potilastietovarannon ensimmäinen FHIR-standardia noudattava asiakirja. Toiminnalliset ja tekniset määrittelyt julkaistaan vuoden 2024 lopussa. Nämä korvaavat aiemmin julkaistut määrittelyt.
Asiakastestiympäristön kehitysaikataulu
Ajanvaraustietojen tallentamiseen ja hakemiseen liittyvät toiminnallisuudet tulevat vaiheittain järjestelmätoimittajien saataville asiakastestiympäristöön. Järjestelmätoimittaja voi tarkastella omaa toteutustaan asiakastestiympäristöä vasten alkuvuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan ajanvarauksen perustoiminnallisuudet, joita ovat ajanvarauksen tallentaminen, versiointi ja haku. Ensimmäisen vaiheen toiminnallisuudet ovat asiakastestiympäristössä käytettävissä vuoden 2025 alusta alkaen.
Toisessa vaiheessa asiakastestiympäristöön toteutetaan perustoiminnallisuuksien lisäksi ajanvarauksen mitätöinti sekä tuki ostopalvelun valtuutukselle. Toisen vaiheen toiminnallisuudet ovat asiakastestiympäristössä tammikuun 2025 loppuun mennessä.
Kolmannessa vaiheessa asiakastestiympäristöön toteutetaan tuki puolesta-asioinnille sekä muut yhteistestauksen vaatimat toiminnallisuudet. Kolmannen vaiheen toiminnallisuudet ovat asiakastestiympäristössä helmikuussa 2025.