Innehållspublicerare

Kundnöjdhetsenkäter 2024: Kunderna allt nöjdare med utvecklingen av Kanta-tjänsterna – datasäkerheten på toppnivå

Meddelande - Utvecklare Skrivet 10.2.2025 Alla meddelanden

Hösten 2024 utredde vi hur nöjda kunderna är med Kanta-tjänsterna. Resultaten visar att nöjdheten som helhet är på en god nivå. Särskilt inom den offentliga social- och hälsovårdssektorn var kunderna nöjdare med utvecklingen inom Kanta-tjänsterna jämfört med året innan. Bland svaren fanns förvisso också förslag till förbättringar.

Målgruppen för våra kundnöjdhetsenkäter var organisationer inom social- och hälsovården som använder Kanta-tjänsterna (280 respondenter), apotek (131) och systemleverantörer (36). Varje målgrupp fick en egen enkät. Resultaten av enkäten används när vi utvecklar Kanta-tjänsterna och kundsamarbetet.

Den allmänna nöjdheten med Kanta-tjänsterna var på en bra nivå: största delen av dem som svarade var mycket eller ganska nöjda med hur Kanta-tjänsterna fungerar som helhet. Nöjdheten med helheten var störst på apoteken: 92 procent av dem som svarade gav ett positivt betyg. Bland systemleverantörerna steg nöjdheten (80 procent) till den högsta nivån under mäthistorien. 

Stark tilltro till dataskyddet och datasäkerheten i Kanta-tjänsterna

Nästan 90 procent av dem som svarade på enkäten var nöjda med hur dataskyddet och datasäkerheten i Kanta-tjänsterna genomförs. Vi ser till den digitala säkerheten också i fortsättningen: den utvecklas och övervakas kontinuerligt. Efter hand som olika slag av digitala bedrägerier ökar satsar vi på att vägleda i användningen av tjänsterna.

Nöjdhet med utvecklingen av Kanta-tjänsterna

Utvecklingen av Kanta-tjänsterna har traditionellt fått de sämsta betygen i vår enkät. Nöjdheten har emellertid ökat i synnerhet bland respondenterna inom den offentliga social- och hälsovården: År 2023 ansåg bara 36 procent av dem att utvecklingen av Kanta-tjänsterna motsvarade behoven inom deras organisationer, medan 59 procent gav ett positivt betyg 2024. 

På apoteken hade nöjdheten med utvecklingen av Kanta-tjänsterna minskat och mindre än hälften (46 procent) ansåg att utvecklingen motsvarar deras behov. I de öppna svaren accentuerades att Kanta-medicineringslistan, som är under utveckling, är nödvändig. Medicineringslistan tas i bruk i apotekssystemen hösten 2026. Inom organisationerna inom hälso- och sjukvården ska den tas i bruk senast i oktober 2027. Medicineringslistan utvecklas också i fortsättningen bland annat med hjälp av verkstäder, välkommen med i samarbetet!

Mera stöd önskas för användningen av tjänsterna

Svaren inom den privata och den offentliga social- och hälsovårdssektorn skiljde sig avsevärt från varandra när vi frågade om de har fått den utbildning som behövs för användningen av Kanta-tjänsterna. Bara 39 procent av dem som svarade inom den offentliga sektorn ansåg att så är fallet, medan 73 procent av dem som svarade inom den privata sektorn gav ett positivt svar.  Apotekens nöjdhet med den utbildning de fått ökar svagt: Av dem som svarade ansåg 65 procent att de har fått den utbildning som behövs.

Det lönar sig för både apoteken och social- och hälsovårdsorganisationerna att utnyttja Kanta-webbskolorna i personalutbildningen.

Inom social- och hälsovårdssektorn har det skett många förändringar under de senaste åren och det här kan avspegla sig också på hur respondenterna upplever det stöd de fått av Kanta-tjänsterna i förändringssituationerna. Bland dem som svarade var bara 45 procent inom såväl social- och hälsovården som apoteken nöjda med det stöd de fått, på apoteken är trenden ändå stigande.

Systemleverantörerna vet bättre än tidigare vilken aktör de ska kontakta i ärenden som gäller Kanta-tjänsterna. Det ansåg 91 procent av dem som svarade, medan 71 procent var nöjda för ett år sedan. Två tredjedelar av dem som svarade upplever också att de drar nytta av de verkstäder som Kanta-tjänsterna ordnar. Utifrån systemleverantörernas svar ser vi över våra interna processer i behandlingen av meddelanden som kommer till vår Kanta-e-postlåda, eftersom betyget hade försämrats från året innan (55 procent -> 47 procent).

Kanta-tjänsternas kommunikation utvecklas i många kanaler

Enligt dem som svarade kunde möjligheterna att hitta information och anvisningar vara på en bättre nivå liksom hur tydliga texterna är. Cirka 45 procent av dem som svarade gav ett positivt betyg på de här punkterna. De sidor på kanta.fi som handlar om införande av Kanta-tjänster och är riktade till social- och hälsovårdssektorn och apoteken förnyades under 2024 med målet att förtydliga innehållen. Av det kanta.fi-innehåll som är riktat till systemleverantörerna förnyades under 2024 sidorna om certifiering och en översyn över innehållet om samtestningen står näst i tur våren 2025. Under 2025 utlovas på webbplatsen också ett nytt avsnitt som handlar om utvecklingen av Kanta-tjänsterna.

Också innehållet i Kanta-nyhetsbrevet utvecklades under 2024, vilket även syns i svaren. Enligt dem som svarade ger brevet nu bättre nyttig information.

Respondenternas nöjdhet med Kanta-tjänsternas information om störningar var på en bra nivå. Vi utvecklar ändå fortsättningsvis informationen om störningar och processerna kring detta.

Nöjdheten med samtestningen ökar

Systemleverantörernas nöjdhet med samtestningen hade stigit på nästa alla delområden. Samtestningstjänsten upplevdes som smidig (60 procent av dem som svarade) och processerna ansågs vara tydliga (69 procent). Serviceprocesserna inom samtestningen utvecklas för närvarande aktivt och sommaren 2025 står införandet av tjänsten Testain i tur. Tjänsten ökar smidigheten, snabbheten och transparensen i samtestningen.

Från enkätresultat till konkreti

– Vi har varje år utifrån kundnöjdhetsenkäterna identifierat sådant som vi kan göra bättre. Samtidigt har det varit fint att märka hur vissa saker, till exempel datasäkerheten och dataskyddet i Kanta-tjänsterna och Kanta-personalens sakkunskap bedöms vara på toppnivå, berättar Sanni Isometsä, chef för serviceverksamheten vid Kanta-tjänsterna. 

Vi samlar regelbundet in kundrespons i olika kanaler. Vi utvecklar får verksamhet och samarbetsformerna utifrån responsen och tillsammans med ett omfattande nätverk. Kanta förnyas när alla är med.

Läs mer