Kanta-palvelut muodostavat kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisen palvelukokonaisuuden, joka kytkeytyy myös kansainvälisiin tietojärjestelmiin. Kanta-palvelut laajenevat ja monipuolistuvat asiakkaiden tarpeiden ja lainsäädännön kehittymisen myötä.
Kanta-palvelujen keskeisimmät kehittämisen ja käyttöönottojen tuen asiat kootaan vuosittain painopisteiksi. Painopisteinä olevat asiat ovat ne ydinkokonaisuudet, joita vuoden aikana edistetään. Koska Kanta toimii alati muuttuvassa ympäristössä, voidaan kehittämisen painopisteitä tarpeen mukaan päivittää vuo-den varrella.
Kanta-kehittämisen ja käyttöönottojen tarkoituksena on vastata sosiaali- ja terveydenhuollon ja kansalaisten tarpeisiin sekä toimintaympäristön muutoksiin. Kanta-palvelujen tietosisältöjä hyödynnetään myös sote-alan tutkimustyössä ja tietojohtamisessa.
Kanta-palvelujen vuosittaiset painopisteet jakautuvat
Kehittämisen painopisteet 2025
Vuoden 2025 painopisteet koostuvat kolmesta isosta pitkäaikaisesta pääteemasta ja lisäksi uusista lakisääteisesti kehitettävistä toiminnallisuuksista, jotka tukevat hoidon ja palvelujen jatkuvuutta. Lisäksi jatkuvana tärkeänä tehtävänä on Kanta-palveluihin tallentuvien tietojen laadun varmistaminen kaikissa vaiheissa.
Kanta-palvelujen tietosisältöjä ja rajapintoja uudistetaan vähitellen kansainväliseen HL7 FHIR standardiin pohjautuviksi. Tämä auttaa asiakas- ja potilastietojärjestelmätoimittajia kehittämään paikallisissa järjes-telmissä Kanta-tietojen käytettävyyttä.
- Paikallisten asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittäminen helpottuu ja sote-ammattilaisille on mahdollista tehdä järjestelmiin Kanta-palvelujen avulla kulkevat tiedot näkyviin reaaliaikaisemmin ja käytettävämmässä muodossa. Tämä parantaa palveluiden laatua ja nopeuttaa hoitopäätöksiä.
- Kanta-palveluissa oleva tieto on aiempaa rakenteisempaa ja tiedot tallentuvat reaaliaikaisesti, mikä edistää kansallisesti yhdenmukaisten tietojen tutkimuskäyttöä, tilastointia ja tiedolla johtamista.
- Ensimmäisiä uusia HL7 FHIR sisältöjä ovat Terveydenhuollon ajanvaraustiedot sekä sote-yhteiset toimintakykytiedot.
Eurooppalainen terveysdata-avaruusasetus (EHDS) muuttaa potilastietojen käsittelyä koskevia oikeuksia. Muutokset vaikuttavat niin terveydenhuollon ammattilaisten kuin potilaiden oikeuksiin. Muutoksia aiheutuu myös potilastietojärjestelmiin.
- Kanta-palvelut osallistuu kansalliseen valmisteluun STM:n johdolla ja kansainväliseen valmisteluun EU-tasolla. Suunnitellaan ja valmistaudutaan kansalaisten oikeuksien laajentamiseen Kantaan.
- Mahdollistetaan asetuksen mukaiset, mahdollisimman joustavat ja kustannustehokkaat ratkaisut Suomen sote-tietojärjestelmäkentässä.
- Kanta-palveluiden teknologiaa kehitetään tukemaan asetusta, jotta suomalaiset voivat hyötyä saumattomasta tiedonvaihdosta myös kansainvälisesti.
- OmaKantaa ja sen mobiilisovellusta kehitetään, jotta kansalaiset voivat hallinnoida EHDS-asetuksen mukaisesti omaa terveysdataansa vaivattomasti.
- Autetaan hyvinvointialueita siinä, ettei heidän tarvitse tehdä samoja asioita omiin järjestelmiinsä.
Kanta-palvelujen tietoja hyödynnetään myös tiedolla johtamisessa, tutkimuksessa ja viranomaistehtävissä.
- Kanta-palvelujen uusien tietosisältöjen jalostaminen tietojohtamisen ja tutkimuksen tueksi
- Tiedon toimitukset tiedonsaantioikeudet omaaville tahoille
- Tietotuotteiden kuten raportit, tilastot ja indikaattorit, kehittäminen tietotarpeiden mukaisesti palvelutoiminnan, tuotannon ja käyttöönottojen seurantaan.
Uudet lakisääteisesti kehitettävät toiminnallisuudet hoidon ja palvelujen jatkuvuuden tueksi
Parannetaan lääkehoidon näkyvyyttä ja seurattavuutta kansalaiselle ja ammattilaisille terveydenhuollossa sekä apteekeissa. Painopiste avohoidon lääkitystietojen tallentamisessa ja jakamisessa.
- Uusittu Kysely- ja välityspalvelu toteutetaan vuoden 2025 aikana.
- Palvelun avulla voidaan välittää Kanta-palveluun tallennettuja todistuksia ja lausuntoja niitä tarvitseville viranomaisille.
- Viranomaiskäsittely sujuvoituu, toiminta tehostuu ja tietojen välitys nopeutuu, joka tuo osaltaan kustannussäästöjä.
Hoidon ja palvelujen jatkuvuuden tueksi valmistellaan kansallisesti asiakastietolakiin pohjautuvaa ratkaisua, joka mahdollistaa asiakastietojen liikkumisen yli toimialarajojen Kanta-palvelujen avulla. Lue lisää asiakastietolaista ja sen vaikutuksista Kanta-palveluista. Tunnistettuja ratkaisun hyötyjä ovat mm.
- Asiakas vaikuttaa siihen, mitä häneen liittyviä tietoja luovutetaan terveydenhuollosta sosiaalihuoltoon ja sosiaalihuollosta terveydenhuoltoon (luovutuslupa).
- Sote-ammattilainen voi jatkossa hyödyntää sekä sosiaali- että terveydenhuollossa tuotettua tietoa.
- Muutoksen myötä palvelujen järjestäminen ja toteuttaminen sujuvoituu. Muutos edistää sote-palvelujen integraatiota sekä palveluketjujen ja -kokonaisuuksien toimivuutta ja tietojohtamista
Asiakkaan toimintakykytiedot kirjataan jatkossa sote yhtenäisellä tietorakenteella, mikä parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon välistä tiedonkulkua sekä palvelujen ja hoidon jatkuvuutta.
- Toteutetaan yhtenäinen rakenteinen kirjaaminen toimintakykymerkinnöille ja asiakkaan toimintakyvyn kokonaisarvioinnille. Tiedot tallennetaan sosiaalihuollon asiakastietovarantoon ja tervey-denhuollon potilastietovarantoon ja niiden kautta tiedot ovat hyödynnettävissä kaikissa sote-organisaatioissa. Toimintakykyä koskevat tiedot näytetään myös OmaKannassa.
- Hoidon ja palvelujen laatu paranee yhtenäisen, rakenteisen kirjaamisen avulla ja ammattilaiselta säästyy aikaa asiakastyöhön. Hoidon ja palvelujen suunnitelmallisuus ja vaikuttavuuden seuranta paranee, kun saatavilla on arvio toimintakyvyn muutoksista pidemmällä aikavälillä.
- Kun tieto toimintakyvyn muutoksesta on saatavilla, saadaan tietoa myös palveluiden vaikuttavuudesta, tällöin toiminta tehostuu ja toimialojen välinen yhteistyö helpottuu, kun tieto on kirjattu ja saatavilla yli toimialarajojen.
- Varmistetaan kansalaisten yhdenvertaisuus hoidon osallisuudessa sekä hoidon ja tiedon jatkuvuuden turvaamisessa OmaKannan kehittämisen avulla
- Mahdollistetaan asiakkaan parempi osallistuminen omaan hoitoonsa uudistamalla OmaKantaa asiakaslähtöisemmäksi ja asiakastarpeita vastaavaksi.
- Verkkopalvelu-uudistus vastaa asiakkaiden tarpeisiin: mahdollistaa sujuvamman asioinnin palvelussa.
- Tarjotaan kansalaisille nykyaikainen tapa hyödyntää OmaKantaa sujuvasti keväällä 2025 julkaistavan OmaKanta mobiilisovelluksen avulla. Sovelluksella helpotetaan omien tieto-jen löytymistä ja palveluun tunnistautumista
- Tarjotaan kansalaisille herätteitä uusista terveydenhuollonkirjauksista mm. reseptien uusinta ja laboratoriotulokset.
- Mahdollistetaan sujuvat siirtymät kansalaisen digitaalisten asiointipalveluiden välillä.
- Jatkokehitetään hyvinvointisovelluksille tehtyä rajapintaa puolesta-asioinnin toiminnallisuudella, jotta erilaisissa hyvinvointisovelluksissa voidaan hyödyntää Kanta-palveluissa olevia potilastietoja.
Julkaisuaikataulussa tarkemmat vaiheet
Kanta-palvelujen julkaisuaikataulussa on kuvattu isojen kehittämiskohteiden ja uusien toiminnallisuuksien tarkemmat kehittämisaikataulut Kanta-palveluissa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille asetetut käyttöönottojen takarajat. Sote-toimijat voivat hyödyntää näitä aikatauluja oman organisaationsa tiedonhallinnan tiekartan suunnittelussa ja hankinnoissa.
Käyttöönottojen painopisteet sosiaali- ja terveydenhuollossa vuonna 2025
Käyttöönottojen painopisteiksi valitaan vuosittain ne palvelut ja toiminnallisuudet, joiden käyttöönottoja sote-organisaatioiden tulisi edistää erityisen aktiivisesti.
- Kanta-lääkityslista, vaihe 1: Rakenteinen annostus
- Sosiaalihuollon palvelunantajien lakisääteisen liittymisvelvoitteen täyttävä käyttöönotto
- Keskeisten terveystietojen yhteenvetojen hyödyntäminen
- Hoidon jatkuvuuden tuki
- Ostopalvelutilanteissa yksityisen ja julkisen sektorin tietojen vaihto Kanta-palvelujen avulla
- Yksityisen sektorin Kanta-palvelujen käyttöönotot
Palvelujen käyttöönottojen tuki
Kela tukee ja ohjaa sote-organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotoissa. Sote-organisaatiot saavat käyttöönottoon tukea ja ohjausta muun muassa käyttöönottojen ohjaustunneilla sekä Kanta-palvelujen jär-jestämissä tilaisuuksissa ja koulutuksissa. Lisäksi Kanta-palvelut tarjoaa maksuttomia verkkokouluja, jotka ovat suunnattuja sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille.
Kanta-tiekartta kuvaa pitkän tähtäimen kehittämistä
Kanta-palvelujen tulevien vuosien, eli pidemmän tähtäimen kehittäminen on kuvattu Kanta-tiekartassa. Tiekarttaa päivitetään esimerkiksi lainsäädännön, teknisten valmiuksien ja palvelujärjestelmän kehittämistarpeiden vuoksi. Tiekartasta julkaistaan uusi versio keväällä 2025.