Terveydenhuollon ajanvaraukset

Terveydenhuollon ajanvaraukset

Terveydenhuollon ajanvaraukset tallentuvat jatkossa Kanta-palveluihin. Näin sote-ammattilainen saa paremman kuvan asiakkaan tilanteesta ja ajanvarausten päällekkäisyydet voidaan välttää.

Ajanvarausten näkyminen on ollut yksi asiakkaiden toivotuimmista ominaisuuksista OmaKantaan. Tämä tulee mahdolliseksi vuoden 2026 aikana, kun Kanta kokoaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot yhteen.

Kun ammattilainen näkee Kannasta kokonaiskuvan asiakkaan ajanvarauksista, päällekkäinen työ vähenee. Lisäksi uudistuksen tavoitteena on, että varattuja aikoja jää vähemmän käyttämättä.

Ajanvarausten tallentamisesta Kanta-palveluihin on säädetty asiakastietolaissa. 

Miten ajanvaraustietoja voidaan hyödyntää Kannasta? 

Hoitava ammattilainen voi hakea Kannasta tiedon asiakkaan muihin organisaatioihin tehdyistä ajanvarauksista. Esimerkiksi erikoissairaanhoidossa voidaan nähdä myös asiakkaan perusterveydenhuollon ajanvaraukset. Ajanvaraustietojen katselu edellyttää aina hoitosuhdetta asiakkaaseen.

Kantaan tallennetaan vain ne ajanvaraukset, jotka ilmoitetaan asiakkaalle. Asiakkaalle voidaan olla näyttämättä moniajanvaraukseen liittyviä hallinnollisia ajanvarauksia, kuten leikkausaikataulua. Erityissuojattavien palvelujen, kuten psykiatrian ja perinnöllisyyslääketieteen, ajanvarauksissa on huomioitu niiden erityispiirteet. 

Potilas näkee omat ajanvarauksensa keskitetysti OmaKannasta. Hän pääsee myös siirtymään linkillä OmaKannasta ajanvarauksia hallinnoivaan järjestelmään, jos hän haluaa esimerkiksi muuttaa tai perua varauksensa.

Ajanvaraustiedot tallennetaan Kantaan potilastietojärjestelmien kautta, jonka vuoksi käyttöönotot riippuvat potilastietojärjestelmiin tehtävistä toteutuksista ja niiden aikatauluista. 

Usein kysyttyä ajanvarauksista

Ajanvaraustietojen hakeminen Potilastietovarannosta edellyttää aina hoitosuhdetta tai muuta asiallista yhteyttä potilaaseen. Potilastietojärjestelmää käyttävien terveydenhuollon ammattilaisten määriteltyjä käyttöoikeuksia ja käyttäjärooleja hallitaan paikallisesti terveydenhuollon organisaatioissa. 

Asiakkaalle toisiin organisaatioihin varattuja aikoja voi tarkastella Kannan kautta haettuna. Kantaan tallennetaan asiakkaalle ilmoitettavat ajanvaraukset. 

Muissa organisaatioissa tehdyt ajanvaraukset näkyvät samoilla periaatteilla kuin muutkin Kantaan tallennetut tiedot. Asiakkaan antama luovutuslupa ja mahdollisesti asetetut kiellot vaikuttavat tietojen näkymiseen.

Psykiatrian ajanvaraukset ovat nähtävillä Kannan kautta, mutta niiden tarkastelu on suojattu erillisellä vahvistuspyynnöllä ja tietojen käsittelystä muodostuu erillinen merkintä käyttölokitietoihin. Psykiatria on yksi erityissuojattavista palveluista. 

Ajanvaraukset tulevat näkyviin OmaKantaan sitä mukaa, kun terveydenhuollon organisaatiot tekevät tarvittavat muutokset omiin potilastietojärjestelmiinsä. Työt etenevät terveydenhuollon organisaatioiden omien päätösten mukaisesti. Ennen kuin uusi toiminnallisuus on käytössä, ajanvaraukset eivät näy OmaKannassa.

Sosiaalihuollon ajanvaraustiedot toteutetaan Kanta-palveluihin ja OmaKantaan lähivuosina. Kehittämisen aikataulu tarkentuu myöhemmin. 
THL:n tavoitteena on julkaista sosiaalihuollon ajanvarausasiakirjan tietosisältö vuoden 2025 aikana. 

Näin aloitat ajanvaraustietojen käytön

Voit ottaa toiminnallisuuden käyttöön sen jälkeen, kun organisaatiosi on liittynyt Potilastietovarannon käyttäjäksi. Lisäksi ajanvarausten haku ja näyttäminen täytyy olla toteutettuna käyttämääsi potilastietojärjestelmään. Kysy järjestelmäsi tilanteesta tietojärjestelmätoimittajaltasi. 

Sivulta Potilastietovarannon tilanne näet, missä potilastietojärjestelmissä terveydenhuollon ajanvaraus on yhteistestattu.

Toimi näin, kun haluat aloittaa ajanvarausten käytön:

Ota yhteyttä tietojärjestelmätoimittajaasi ja sovi toiminnallisuuden käyttöönotosta.

Tee käyttöönottokoe yhdessä tietojärjestelmätoimittajasi kanssa. Kokeessa tehdään testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana. Julkaisemme käyttöönottokokeen ohjeen ja testitapauksen kesällä 2025.

Lähetä raportti onnistuneesta käyttöönottokokeesta Kelaan.

Lue lisää

Sivua päivitetty 3.3.2025