Tidsbokningar inom hälso- och sjukvården

Tidsbokningar inom hälso- och sjukvården

Tidsbokningar inom hälso- och sjukvården sparas i fortsättningen i Kanta-tjänsterna. På det sättet får yrkespersoner inom social- och hälsovården en bättre bild av kundens situation och överlappande tidsbokningar kan undvikas.

Att tidsbokningarna ska visas i MittKanta har varit en av de egenskaper i tjänsten som kunderna har önskat mest. Det här blir möjligt under 2026, när Kanta-tjänsterna sammanställer tidsbokningsuppgifterna inom hälso- och sjukvården.

När en yrkesperson i Kanta-tjänsterna ser en övergripande bild av kundens tidsbokningar minskar det överlappande arbetet. Ett annat mål med reformen är att en mindre mängd bokade tider blir oanvända.

Bestämmelser om sparande av tidsbokningar i Kanta-tjänsterna finns i kunduppgiftslagen. 

Hur kan tidsbokningsuppgifter i Kanta-tjänsterna utnyttjas? 

Den yrkesperson som behandlar patienten kan i Kanta-tjänsterna söka uppgift om tidsbokningar hos andra organisationer som gjorts för kunden. Till exempel inom den specialiserade sjukvården kan yrkespersonerna se kundens tidsbokningar också inom primärvården. En förutsättning för att tidsbokningsuppgifterna ska visas är en vårdrelation till kunden.

I Kanta-tjänsterna sparas bara de tidsbokningar som meddelas kunden. Kunden kan ha administrativa tidsbokningar i anslutning till bokning av flera tider, såsom tidsplaner för operation, och de här visas inte alltid för kunden. I fråga om tidsbokningar inom tjänster som ges särskilt skydd, såsom psykiatri och klinisk genetik, beaktas tjänsternas särdrag. 

Patienten ser sina egna tidsbokningar centraliserat i MittKanta. Patienten kan också via en länk övergå från MittKanta till det system som administrerar tidsbokningarna om hen till exempel vill ändra eller avboka sin tid.

Tidsbokningsuppgifterna sparas i Kanta-tjänsterna via patientdatasystemen. Därför är införandena beroende av genomföranden och tidsplaner som görs i patientdatasystemen. 

Vanliga frågor om tidsbokningar

För att en sökning ska kunna göras i Patientdatalagret krävs det alltid en vårdrelation eller någon annan saklig anknytning till patienten. De specificerade åtkomsträttigheterna och användarrollerna för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården som använder ett patientdatasystem administreras lokalt i hälso- och sjukvårdsorganisationen. 

Tider som bokats för kunden hos andra organisationer kan granskas efter sökning via Kanta-tjänsterna. I Kanta-tjänsterna sparas de tidsbokningar som meddelas kunden. 

Tidsbokningar i andra organisationer visas med samma principer som andra uppgifter som sparas i Kanta-tjänsterna. Kundens tillstånd för utlämnande och eventuella förbud som kunden meddelat påverkar visningen av uppgifterna.

Tidsbokningar inom psykiatrin visas via Kanta-tjänsterna, men granskningen är skyddad med en särskild begäran om bekräftelse och det skapas en separat anteckning i uppgifterna i användarloggen när uppgifterna behandlas. Psykiatrin är en av de tjänster som ges särskilt skydd.

Tidsbokningarna visas i MittKanta efter hand som hälso- och sjukvårdsorganisationerna gör de ändringar som behövs i sina egna patientdatasystem. Ändringarna görs i enlighet med hälso- och sjukvårdsorganisationernas egna beslut. Tidsbokningarna visas inte i MittKanta förrän den nya funktionen har införts. 

Tidsbokningsuppgifterna inom socialvården införs i Kanta-tjänsterna och MittKanta under de närmaste åren. Tidsplanen för utvecklingen preciseras senare. 

THL har som mål att publicera datainnehållet i tidsbokningshandlingen för socialvården under 2025. 

Så här börjar du använda tidsbokningsuppgifterna

Du kan införa funktionen efter att din organisation har anslutit sig som användare av Patientdataarkivet. Dessutom måste funktionerna för sökning och visning av tidsbokningar vara genomförda i ditt patientdatasystem. Fråga din informationssystemleverantör om läget i fråga om ditt system. 

På sidan Läget i fråga om Patientdatalagret ser du i vilka system tidsbokning inom hälso- och sjukvården har samtestats.

Gör så här när du vill börja använda tidsbokningarna:

Ta kontakt med din informationssystemleverantör och kom överens om att införa funktionen.

Gör ett ibruktagningsprov tillsammans med din informationssystemleverantör. Provet utförs med ett testfall vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand. Vi publicerar anvisningarna och testfallet för ibruktagningsprovet sommaren 2025. 

Skicka en rapport om ett framgångsrikt genomfört ibruktagningsprov till FPA.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 3.3.2025