Sisältöjulkaisija

Asiakastyytyväisyyskyselyt 2024: Tyytyväisyys Kannan kehittämiseen nousussa – tietoturva huippuluokkaa

Tiedote - Ammattilaiset Kirjoitettu 10.2.2025 Kaikki tiedotteet

Selvitimme syksyllä 2024 asiakkaidemme tyytyväisyyttä Kanta-palveluihin. Tulosten perusteella kokonaistyytyväisyys on hyvällä tasolla. Etenkin julkisen sote-sektorin tyytyväisyys Kannan kehittämiseen kasvoi verrattuna edelliseen vuoteen. Vastauksista nousi toki esiin myös parannusehdotuksia.

Asiakastyytyväisyyskyselymme kohderyhmänä olivat Kanta-palveluja käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot (280 vastaajaa), apteekit (131) ja järjestelmätoimittajat (36). Kullekin kohderyhmälle oli oma kyselynsä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Kannan palvelujen ja asiakasyhteistyön kehittämiseen.

Yleinen tyytyväisyys Kantaan oli hyvällä tasolla: suurin osa vastanneista oli erittäin tai melko tyytyväisiä Kannan toimintaan kokonaisuudessaan. Korkeimmalla kokonaistyytyväisyys oli apteekeissa: 92 % vastaajista antoi positiivisen arvion. Järjestelmätoimittajien tyytyväisyys (80 %) nousi korkeimmalle tasolle mittaushistorian aikana.

Kannan tietosuojaan ja tietoturvaan luotetaan vahvasti

Lähes 90 % kyselyyn vastanneista oli tyytyväisiä Kanta-palvelujen tietosuojan ja -turvan toteutumiseen. Huolehdimme digitaalisesta turvallisuudesta myös jatkossa: sitä kehitetään ja valvotaan jatkuvasti. Erilaisten digihuijausten lisääntyessä panostamme palvelujen käytön ohjaamiseen.

Tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen

Kanta-palvelujen kehittäminen on perinteisesti saanut kyselyssämme matalimmat arviot. Tyytyväisyys on kuitenkin noussut erityisesti julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon vastaajien joukossa: Vuonna 2023 Kannan kehittyminen vastasi heidän organisaatioidensa tarpeita vain 36 %:n mielestä, kun taas vuonna 2024 positiivisen arvion antoi jo 59 % vastaajista. 

Apteekkien tyytyväisyys Kanta-palvelujen kehittämiseen oli laskenut ja alle puolet arvioi sen vastaavan heidän tarpeitaan (46%). Avoimissa vastauksissa korostui kehitteillä olevan Kanta-lääkityslistan tarpeellisuus. Apteekkijärjestelmissä lääkityslista otetaan käyttöön syksyllä 2026. Terveydenhuollon organisaatioissa se on otettava käyttöön viimeistään lokakuussa 2027. Lääkityslistaa kehitetään myös jatkossa mm. työpajojen avulla, tervetuloa mukaan yhteistyöhön!

 Palvelujen käyttöön toivotaan lisää tukea

Yksityisen ja julkisen sote-sektorin vastaukset eroavat toisistaan suuresti, kun kysyimme, ovatko he saaneet tarvittavan koulutuksen Kannan käyttöön. Vain 39 % julkisen sektorin vastaajista oli tätä mieltä, kun taas yksityisen puolen edustajat positiivisen vastauksen antoi 73 %.  Apteekkien tyytyväisyys saamaansa koulutukseen on hienoisessa nousussa: 65 % vastaajista on mielestään saanut tarvittavan koulutuksen.  

Sekä apteekkien että sote-organisaatioiden kannattaa hyödyntää Kanta-verkkokouluja henkilöstön koulutuksissa.

Sote-sektorilla on viime vuosina ollut runsaasti muutoksia ja tämä saattaa heijastua myös siihen, miten vastaajat kokevat Kannalta saamansa tuen erilaisissa muutostilanteissa. Sekä sote- että apteekkivastaajien joukosta vain n. 45 % oli tyytyväisiä saamaansa tukeen, apteekeilla trendi on kuitenkin nouseva.

Järjestelmätoimittajat tietävät entistä paremmin, mihin tahoon heidän tulee olla yhteydessä Kantaan liittyvissä asioissa. 91 % vastaajista oli tätä mieltä, kun vuotta aiemmin tyytyväisiä vastaajia oli 71 %. Myös 2/3 vastaajista kokee hyötyvänsä Kannan järjestämistä työpajoista. Tarkastelemme järjestelmätoimittajien vastausten perusteella sisäisiä prosessejamme Kanta-sähköpostilaatikkoomme saapuvien viestien käsittelyssä, sillä saamamme arvio oli laskenut edellisestä vuodesta (55 % -> 47 %).

Kanta-palvelujen viestintää kehitetään monikanavaisesti

Tiedon ja ohjeiden löydettävyys sekä selkeys kanta.fi:ssä voisivat vastaajien mielestä olla paremmalla tasolla. N. 45 % kaikista vastaajista antoi näille positiivisen arvion. Sote-sektorille ja apteekeille suunnatut Kanta-palvelujen käyttöönottojen sivut kanta.fissä on uudistettu vuoden 2024 aikana, uudistuksen tavoitteena on ollut selkeyttää sisältöjä. Järjestelmätoimittajille suunnatuista kanta.fi-sisällöistä vuoden 2024 aikana uudistettiin sertifioinnin sivut, ja yhteistestauksen sisältöuudistus on aivan nurkan takana keväällä 2025. Sivustolle on vuoden 2025 aikana luvassa myös uusi Kanta-palvelujen kehittämisestä kertova osio.

Myös Kanta-uutiskirjeen sisältöjä on kehitetty vuoden 2024 aikana, mikä näkyykin vastauksissa. Vastaajien mielestä kirjeestä saa entistä paremmin hyödyllistä tietoa.

Vastaajien tyytyväisyys Kannan häiriötiedottamiseen oli hyvällä tasolla. Kehitämme häiriötiedottamista ja sen prosesseja kuitenkin edelleen.

Tyytyväisyys yhteistestaukseen nousussa

Järjestelmätoimittajien tyytyväisyys yhteistestaukseen oli noussut lähes joka osa-alueella. Yhteistestauspalvelu koettiin sujuvaksi (60 % vastaajista) ja prosesseja pidettiin selkeinä (69 %). Yhteistestauksen palveluprosesseja kehitetään parhaillaan aktiivisesti ja kesällä 2025 on vuorossa Testain-palvelun käyttöönotto. Palvelu kehittää yhteistestauksen sujuvuutta, nopeutta ja läpinäkyvyyttä.

Kyselyjen tuloksista konkretiaan

– Olemme joka vuosi tunnistaneet asiakastyytyväisyyskyselyjen pohjalta asioita, joita voimme tehdä paremmin. Samalla on ollut hienoa huomata, miten tiettyjen asioiden, kuten Kannan tietoturvasta ja -suojasta huolehtimisen sekä Kannan henkilöstön asiantuntijuuden on arvioitu olevan huippuluokkaa, kertoo Kanta-palvelujen palvelutoiminnan päällikkö Sanni Isometsä

Keräämme asiakaspalautetta säännöllisesti eri kanavissa. Kehitämme toimintaamme ja yhteistyön muotoja palautteen perusteella ja yhdessä laajan verkoston kanssa. Kanta uudistuu, kun kaikki ovat mukana.

Lue lisää