På den här sidan hittar du information om Kanta-tjänsterna. På följande sidor kan du läsa mer om hur uppgifterna lämnas ut och hur kunden kan påverka utlämnandet av uppgifterna (tillstånd och förbud).
- Utlämnande av patientuppgifter
- Utlämnande av klientuppgifter inom socialvården
- Utlämnande av receptuppgifter
Vad är information om Kanta-tjänsterna?
Information om Kanta-tjänsterna är ett meddelande där kunden får information om Kanta-tjänsterna och om hur hens uppgifter behandlas inom social- och hälsovården samt om hur hen kan inverka på utlämnandet av uppgifterna. Informationen ges eftersom kunderna har rätt att veta hur deras klient- och patientuppgifter används och om ändringar i användningssätten.
Informationen om Kanta-tjänsterna är inte det samma som samtycke till eller tillstånd för utlämnande.
Vad inverkar informationen om Kanta-tjänsterna på?
När kunden har fått information om Kanta-tjänsterna kan kunden
- ge tillstånd för utlämnande så att hens uppgifter i samband med vård kan utlämnas exempelvis till andra välfärdsområden och mellan den offentliga och den privata hälso- och sjukvården
- uppdatera sitt tidigare tillstånd för utlämnande så att hens uppgifter kan lämnas ut både via Kanta-tjänsterna och på annat sätt Läs mer om tillstånd att lämna ut patientuppgifter.
- begränsa användningen av sina uppgifter genom att meddela förbud mot utlämnande.
Efter att kunden har fått version 1.1 eller 2.0 av informationen om Kanta-tjänsterna är hens patientuppgifter i samband med vård tillgängliga inom den offentliga hälso- och sjukvården i hela landskapet Nyland. Läs mer om hur uppgifter rör sig i Nyland.
Kundens uppgifter sparas i Kanta-tjänsterna även om hen inte har fått den senaste informationen om Kanta-tjänsterna. Kunden kan ge eller uppdatera ett tillstånd för utlämnande och meddela förbud i MittKanta eller under besök hos hälso- och sjukvården.
I MittKanta kan kunden själv markera att hen tagit emot informationen om Kanta-tjänsterna
Om kunden ännu inte har fått den senaste informationen om Kanta-tjänsterna, öppnas den som ett meddelande i MittKanta omedelbart efter inloggningen. Den nya informationen kan tas emot i MittKanta från och med den 30 november 2023. Där kan informationen om Kanta-tjänsterna markeras som mottagen också för en annan persons räkning.
Om kunden inte har markerat informationen som mottagen i MittKanta ska tjänstetillhandahållaren informera kunden
Om kunden inte har fått den senaste information om Kanta-tjänsterna i MittKanta, ska kunden informeras när hen besöker hälso- och sjukvården. Informationen kan ges inom hälso- och sjukvården från och med den 2 januari 2024.
Patientdatasystemet identifierar och styr användaren om kunden behöver informeras. När kunden har fått informationen om Kanta-tjänsterna ska detta antecknas i informationssystemet så att uppgiften lagras i Kanta-tjänsterna.
I de flesta hälso- och sjukvårdsorganisationer är det redan möjligt att lagra uppgiften om att informationen om Kanta-tjänsterna har tagits emot i patientdatasystemet. Om detta ännu inte är möjligt, läs mer om verksamhetsmodellerna.
Inom socialvården börjar informationsskyldigheten när tjänstetillhandahållaren har anslutit sig till Kanta-tjänsterna och det blir möjligt att lämna ut uppgifter inom sektorn.
Hur berättar jag för kunden om informationen om Kanta-tjänsterna?
En yrkesperson inom hälso- och sjukvården kan ge informationen om Kanta-tjänsterna till kunden
- muntligen
- skriftligen, till exempel genom att ge kunden ett infoblad med information om hur uppgifterna används
- Infoblad om användningen av kunduppgifterna inom social- och hälsovården (pdf)
- Alla språkversionerna av infobladet kan laddas ner på kanta.fi
- via e-tjänst.
I en kort video redogör vi för vad en yrkesperson inom social- och hälsovården bör berätta för kunden i samband med informationen om Kanta-tjänsterna.
Läs mer om de olika versionerna av informationen om Kanta-tjänsterna och om skillnaderna mellan versionerna
I tabellen finns versionerna av Kanta-informationen, som kunden kan ha läst i MittKanta. Du kan också bekanta dig med informationstexterna i PDF-format.
I tabellen visas de versioner av informationen om Kanta-tjänsterna som kunden har kunnat ta emot i MittKanta.
I den senaste informationen om Kanta-tjänsterna ges information om
- vad Kanta-tjänsterna är
- hur uppgifterna kan användas och lämnas ut inom social- och hälsovården samt på apoteken
- att tillstånd för utlämnande i fortsättningen kan användas både för utlämnande av uppgifter som registrerats i Kanta-tjänsterna och för utlämnande av andra uppgifter
- hur kunden kan påverka utlämnandet av sina uppgifter
- om den temporära rätten i landskapet Nyland att få uppgifter
Version | Publiceringsdatum | Status | Ändringar i den förra versionen |
---|---|---|---|
Information om Kanta-tjänsterna 2.0 (pdf) | 30.11.2023 | Gällande från 30.11.2023. | Möjlighet att utnyttja tillstånd för utlämnande även när uppgifter lämnas ut på annat sätt än genom Kanta-tjänsterna. |
Information om Kanta-tjänsterna 1.1 (pdf) | 22.11.2022 | Upphör att gälla 29.11.2023. | Välfärdsområdena inleder sin verksamhet och temporär rätt till uppgifter införs i landskapet Nyland. |
Information om Kanta-tjänsterna 1.0 (pdf) | 1.11.2021 | Gällande fram till 21.11.2022 | Första versionen av informationen om Kanta-tjänsterna. |
Lagstiftningen styr utlämnandet av uppgifter
Lagarna om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) och om elektroniska recept (receptlagen) styr utlämnandet av klient- och patientuppgifter och bestämmer till exempel hur kunden kan påverka utlämnandet av uppgifterna.
I lagarna fastställs också social- och hälsovårdens samt apotekens förfaranden och verksamhetsmodeller.