I MittKanta kan kunden se sina inköp med recept och hur mycket medicin som inte tagits ut samt skriva ut ett sammandrag över sina recept.
Förnyelse av recept i MittKanta
Kunden kan själv skicka en begäran om förnyelse av recept till hälso- och sjukvården i MittKanta, om hälso- och sjukvården tar emot sådana. Den mottagande enheten godkänner, avvisar eller returnerar begäran om förnyelse.
Det är bra att berätta för kunden om hen kan begära att få ett recept förnyat i MittKanta eller om hen till exempel behöver boka en tid till mottagningen.
Begäran om förnyelse av recept går ut inom åtta dygn om den inte behandlats. Kunden kan följa hur begäran om förnyelse framskrider i MittKanta.
Felaktiga uppgifter rättas inom hälso- och sjukvården eller på apoteken
Om det finns fel eller brister i de receptuppgifter som visas i MittKanta ska de rättas vid den enhet inom hälso- och sjukvården där receptet skrivits ut.
Fel i informationen om expedierade recept rättas av det apotek där läkemedlet inhandlats.
Läs mer
Information för medborgare:
Information för professionella: