Resepti

Resepti

Resepti-palvelu on osa valtakunnallisia Kanta-palveluja. Sen avulla säilytetään ja hallinnoidaan reseptitietoja ja lääkkeiden toimitustietoja.

Kun sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunantaja tai apteekki alkaa määrätä tai toimittaa reseptejä, täytyy sen ottaa käyttöönsä Resepti-palvelu.
 
Ammattilainen tallentaa kaikki sähköiset reseptit ja niihin tehdyt toimitusmerkinnät Kanta-palvelujen Reseptikeskukseen. Reseptikeskuksen tietoja käytetään potilastieto- tai apteekkijärjestelmien avulla.

Kun reseptitiedot on tallennettu yhteen paikkaan, paranevat sekä hoidon jatkuvuus että tiedonkulku potilaan ja hoitavien henkilöiden välillä. 

Resepti-palvelun voivat ottaa käyttöönsä

  • sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat
  • apteekkarit
  • sairaala-apteekit.

Palvelun käyttöönottoprosessi etenee vaiheittain. Lue lisää Resepti-palvelun käyttöönotosta.

Reseptiin liittyvät palvelut ja toiminnallisuudet 

Lääketietokanta

Määrättävän reseptin tietojen täytyy perustua Kanta-palvelujen ylläpitämän, ajantasaisen Lääketietokannan tietoihin. Lääketietokanta sisältää lääkkeen määräämisen ja toimittamisen kannalta tarpeelliset, ajantasaiset tiedot lääkkeistä. Lue lisää Lääketietokannasta

Sairaala-apteekkiresepti ja Kanta-lääkityslista

Lääketietokannan tarjoaman yhtenäisten lääketietojen lisäksi potilas- ja lääkitysturvallisuutta parantavat sähköinen sairaala-apteekkiresepti sekä Kanta-lääkityslista. Lue lisää sairaala-apteekkireseptistä ja Kanta-lääkityslistasta.

Kelain

Jos olet lääkäri tai hammaslääkäri ja laadit reseptin yksityiskäytössä ja ilman ansaintatarkoitusta, sinun ei tarvitse ottaa käyttöösi Resepti-palvelua. Yksityiskäytössä tapahtuva reseptien laatiminen tehdään Kelain-palvelun avulla. Lue lisää Kelain-palvelusta.

Kannan tarjoamat ohjeet ja tuki Resepti-palvelun asiakkaille

Resepti-palvelua käyttävät ammattilaiset noudattavat yhtenäisiä kansallisia reseptin toimintamalleja sekä ohjeistuksia. Tämä mahdollistaa muun muassa asiakastietojen hyödyntämisen yli toimintayksikkörajojen. Lue lisää toimintamalleista ja ohjeista.

Tarjoamme neuvoa ja tukea Kanta-palvelujen asiakkuuden eri vaiheissa sekä muutos- ja häiriötilanteissa. Lue lisää asiakkuudesta ja tuesta.

Sivua päivitetty 14.6.2024