Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen

Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen

Kanta-tjänsterna effektiviserar informationsutbytet mellan hälso- och sjukvården och myndigheterna. Ärendena kan skötas smidigare när intyg och utlåtanden förmedlas elektroniskt.

Intyg och utlåtanden som lagrats i Kanta-tjänsterna kan förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. Detta förutsätter att myndigheten eller en annan aktör med stöd av lag har rätt att få åtkomst till uppgifterna.

Via Kanta-tjänsterna förmedlas uppgifter både säkert och snabbt. Tack vare förmedlingen kan kunden sköta sina ärenden smidigare och arbetet hos till exempel hälso- och sjukvården och myndigheterna underlättas. Behandlingstiderna förkortas eftersom intygen inte längre behöver skrivas ut och postas.

Serviceanvändning

Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen omfattar två tjänster som fungerar på olika sätt. Användarorganisationen väljer den tjänst som svarar på organisationens behov.

  • Med hjälp av förfrågningsservicen kan man i Kanta-tjänsterna söka en specifik kunds intyg eller utlåtande eller ett specifikt datainnehåll i de här handlingarna. Myndigheten eller medborgaren söker uppgifterna via e-tjänsten. Uppgifterna lämnas ut om den som begär dem har en grund för att söka dem. 
  • Med hjälp av informationsförmedlingsservicen kan yrkespersoner inom hälso- och sjukvården förmedla intyg och utlåtanden till en bestämd mottagare.  

Intyg eller delar av intyg förmedlas för närvarande endast på kundens begäran. I båda fallen ser en organisation utanför hälso- och sjukvården inte andra uppgifter som sparats om kunden i Kanta-tjänsterna.

Tillstånd för eller förbud mot utlämnande av uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna påverkar inte förmedlingen av intyg till aktörer utanför hälso- och sjukvården.

Transport- och kommunikationsverket Traficom kan med hjälp av förfrågningsservicen hämta uppgifter som finns på blanketten Läkarutlåtande om körförmågan (F 122r). Till Traficom skickas ur läkarutlåtandet endast uppgifterna i avsnittet slutsatser, som verket behöver för att kunna behandla körtillstånd. Uppgifterna kan hämtas endast på kundens begäran.

Hämtning av uppgifterna på elektronisk väg förutsätter att blanketten Läkarutlåtande om körförmågan har lagrats i Kanta-tjänsternas Patientdatalager. 

Med hjälp av förmedlingsservicen kan intyg och utlåtanden som skrivs inom hälso- och sjukvården förmedlas till FPA för förmånshandläggning. Förmedlingen sker alltid på kundens begäran. 

Hälso- och sjukvården kan förmedla intyg till FPA när 

  • intyget eller utlåtandet har lagrats i Patientdatalagret i Kanta-tjänsterna.
  • förmedlingsfunktionen har införts i patientdatasystemet eller den applikation som förmedlar blanketter. 

Följande intyg kan förmedlas till FPA: 

  • Läkarintyg A för sjukdagpenning (SV 6r) 
  • Läkarutlåtande B (SV 7r) 
  • Läkarintyg D för specialvårdspenning för barn (SV 10r) 
  • Intyg för reseersättning (SV 67r) 
  • Intyg över graviditet (SV 75r) 
  • Läkares utlåtande om behovet av särskild graviditetsledighet (SV 97r) 

Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen förnyas

Vi utvecklar för närvarande Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen för att den ska motsvara behoven hos de organisationer och myndigheter som behöver intyg och utlåtanden i sitt arbete. 

I fortsättningen kan intygen förmedlas utan kundens begäran om förmedlingen har en lagstadgad orsak. Sådana är till exempel skyldigheten för en yrkesperson inom hälso- och sjukvården att lämna uppgifter eller en myndighets begäran.

Målet är att nya användare ska kunna införa servicen från och med 2026.

De nuvarande användarna av servicen, FPA och Traficom, fortsätter tills vidare att använda servicen på normalt sätt. Tidsplanen för övergången till den nya servicen preciseras senare.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 13.3.2025