Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen

Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen

Med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen kan intyg och utlåtanden som lagrats i Kanta-tjänsterna förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården. Den elektroniska förmedlingen gör det smidigt att sköta ärenden.

Inom hälso- och sjukvården sparas läkarintyg och utlåtanden först i Kanta-tjänsterna, och efter det kan de förmedlas till utomstående aktörer med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. Uppgifter får förmedlas till aktörer som har lagstadgad rätt till dem. 

Via Kanta-tjänsterna förmedlas uppgifter både säkert och snabbt. Tack vare förmedlingen kan kunden sköta sina ärenden smidigare och arbetet hos till exempel hälso- och sjukvården och myndigheterna underlättas. Behandlingstiderna förkortas eftersom intygen inte längre behöver skrivas ut och postas.

Serviceanvändare

För närvarande används Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen av FPA samt Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Servicen är under utveckling så att den i framtiden ska kunna användas av flera organisationer och myndigheter som behöver intyg och utlåtanden i sitt arbete. Potentiella nya serviceanvändare har identifierats i konceptet för vidareutveckling av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen (på finska, julkari.fi).

Serviceanvändning

Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen omfattar två tjänster som fungerar på lite olika sätt. Användarorganisationen väljer den tjänst som svarar på organisationens behov.

Med hjälp av förfrågningsservicen kan en organisation utanför hälso- och sjukvården av Kanta-tjänsterna begära intyg eller utlåtanden som gäller en specifik kund eller specificerat innehåll ur dessa. Uppgifterna lämnas ut om den som begär dem har rätt till dem. 

Med hjälp av informationsförmedlingsservicen kan yrkespersoner inom hälso- och sjukvården på kundens begäran förmedla intyg och utlåtanden till en bestämd mottagare. 

Organisationer utanför hälso- och sjukvården ser inga andra uppgifter om kunden i Kanta-tjänsterna.

För närvarande kan Traficom med hjälp av förfrågningsservicen begära uppgifter ur blanketten Läkarutlåtande om körförmågan (F122r). Till Traficom skickas ur läkarutlåtandet endast uppgifterna i avsnittet Slutsatser, som verket behöver för att kunna behandla körtillstånd. Uppgifterna kan hämtas endast på kundens begäran.

Hämtning av uppgifterna på elektronisk väg förutsätter att blanketten Läkarutlåtande om körförmågan har lagrats i Kanta-tjänsternas Patientdatalager. 

Med hjälp av förmedlingsservicen kan intyg och utlåtanden som skrivs inom hälso- och sjukvården förmedlas till FPA för förmånshandläggning. Förmedlingen sker alltid på kundens begäran. 

Förmedlingen förutsätter att intyget eller utlåtandet har lagrats i Kanta-tjänsternas Patientdatalager. 

Följande intyg kan förmedlas till FPA: 

  • Läkarintyg A för sjukdagpenning (SV 6r) 
  • Läkarutlåtande B (SV 7r) 
  • Läkarintyg D för specialvårdspenning för barn (SV 10r) 
  • Intyg för reseersättning (SV 67r) 
  • Intyg över graviditet (SV 75r) 
  • Läkares utlåtande om behovet av särskild graviditetsledighet (SV 97r) 

På vilka grunder förmedlas intyg och utlåtanden?

För närvarande förmedlas intyg och utlåtanden eller uppgifter ur dessa med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen på kundens begäran. 

I framtiden ska ett intyg kunna förmedlas också utan kundens begäran, om det finns en lagstadgad grund för det. Lagstadgade grunder är till exempel skyldighet för yrkespersoner inom hälso- och sjukvården att lämna uppgifter eller myndighetsbegäran.

Tillstånd för eller förbud mot utlämnande som lagrats i Kanta-tjänsterna påverkar inte förmedlingen av intyg till aktörer utanför hälso- och sjukvården.

Läs mer

Sidan har uppdaterats 23.7.2024

Undersidor för delen Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen