SHA-Chatbot-upotus

Funktioner i Socialvårdens klientdatalager

Funktioner i Socialvårdens klientdatalager

Tjänstetillhandahållare inom socialvården bör helst utnyttja de senaste funktionerna i Socialvårdens klientdatalager. Då uppfyller de lagens krav och får ut mesta möjliga av Kanta-tjänsterna.

Hittills har funktionerna i Socialvårdens klientdatalager införts successivt. I fortsättningen ska alla aktörer inom socialvården använda sig av funktioner som uppfyller kraven i anslutningsskyldigheten enligt kunddatalagen. De ska vara i bruk senast den 1 september 2026.

Information om funktionerna i tjänsten

På den här sidan beskrivs de viktigaste funktioner som ett klientdatasystem som uppfyller kraven i anslutningsskyldigheten ska stödja. Mer detaljerad information om informationssystemprofilerna hittar du i handboken om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården (pdf, yhteistyotilat.fi).

Du kan också läsa mer på de aktuella sidorna om åtkomsträtt till register inom socialvården och gamla klientuppgifter inom socialvården.

Med ett informationssystem som överensstämmer med anslutningsskyldigheten är det möjligt att lämna ut klientuppgifter inom socialvården mellan olika socialvårdsaktörer. 

Med hjälp av funktionerna kan en yrkesperson i sitt klientdatasystem lagra uppgift om att klienten informerats om Kanta-tjänsterna, varifrån uppgiften lagras i Kanta-tjänsterna. Dessutom kan yrkespersonen på klientens begäran registrera tillstånd för eller förbud mot utlämnande av uppgifter inom socialvården samt ändra dem. 

Yrkespersonen kan också via Kanta-tjänsterna söka klientuppgifter som registrerats av en annan socialvårdsaktör.

Läs mer

Strukturerade handlingar följer socialvårdens enhetliga handlingsstrukturer som publicerats i THL:s Sosmeta-tjänst. När handlingar lagras strukturerat är det möjligt att i olika informationssystem bättre utnyttja klientuppgifter och innehållet i handlingar som registrerats i klientarbetet med olika informationssystem.

Dessutom stöder de strukturerade handlingarna utnyttjandet av uppgifter vid ledning och vid utveckling av tjänster.

De strukturerade handlingarna lagras alltid i Kanta-tjänsterna även i ett sådant format som kan visas för klienten i MittKanta eller skrivas ut för klienten i pappersformat.

Lue lisää

Med hjälp av ett gemensamt ärende kan samma klienthandlingar sparas för flera personer som omfattas av samma ärende. En yrkesperson överväger när det är fråga om ett ärende som är gemensamt för klienterna. Det här kan behövas till exempel när man behandlar familjemedlemmars behov av stöd.

De handlingar som lagras i Kanta-tjänsterna undertecknas alltid elektroniskt antingen med systemsignering eller med en yrkespersons elektroniska underskrift. Detta gör det möjligt att verifiera vem som skrivit under och se till att det undertecknade materialet, till exempel den handling som ska sparas, förblir oförändrat.

De socialvårdshandlingar som på ett betydande sätt inkräktar på klientens grundläggande rättigheter och friheter eller som är av särskild betydelse med tanke på klientens rättsskydd ska undertecknas med en yrkespersons elektroniska underskrift. Sådana handlingar är alla beslut och utlåtanden samt vissa andra enskilda handlingar. 

Läs mer

Det är möjligt att föra in uppgifter som omfattas av spärrmarkering i Socialvårdens klientdatalager. Dessa är sådana uppgifter om hemkommun, adress och annan plats där personen befinner sig vars innehavare har en giltig spärrmarkering.

Uppgifter som registrerats i klientdatasystemet eller i Socialvårdens klientdatalager och som omfattas av spärrmarkering får behandlas endast av yrkespersoner som har rätt att behandla uppgifterna. 

Så här börjar du använda nya funktioner

Om din organisation ännu inte har anslutit sig till Kanta-tjänsterna, läs anvisningarna för införande av Socialvårdens klientdatalager och inför tjänsten. 

Gör så här om du redan har anslutit dig till Socialvårdens klientdatalager och vill utöka användningen av tjänsten till nya funktioner:

Kontakta din systemleverantör och försäkra dig om att de funktioner du vill använda kan tas i bruk i ditt klientdatasystem.

Anmäl dig för att utöka användningen så att du får stöd och handledning från FPA.

Planera införandet av funktioner. Vid planeringen och uppföljningen av införandet kan du använda fliken 1 i tabellen över uppgifter vid införande.

Ge personalen introduktion om införandet leder till väsentliga ändringar i verksamhetssätten.

Gör ett ibruktagningsprov tillsammans med din informationssystemleverantör om ändringar görs i klientdatasystemet. Provet utförs med ett testfall vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand.

Skicka en rapport om ett framgångsrikt genomfört ibruktagningsprov till FPA.

Användningen utvidgas när systemen utvecklas

Socialvården kan utvidga användningen av Kanta-tjänsterna allteftersom nya datainnehåll och funktioner införs i systemen och kan tas i bruk. Det lönar sig för tjänstetillhandahållare att fråga informationssystemleverantören när de nya funktionerna är tillgängliga i klientdatasystemet i fråga. 

Mer information om tidsplanen för utvecklingen finns i Kanta-tjänsternas publiceringstidtabell. Där anges också de tidsfrister som fastställs i lagen och inom vilka social- och hälsovården måste införa de nya funktionerna.

Sidan har uppdaterats 5.7.2024