Kantaan tallennettuja todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille Kysely- ja välityspalvelun avulla. Välitys edellyttää, että viranomaisella tai muulla toimijalla on lakiin perustuva oikeus saada tiedot käyttöönsä.
Tietojen välittäminen Kannan avulla on tietoturvallista ja nopeaa. Se sujuvoittaa asiakkaan asiointia sekä helpottaa esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen ja viranomaisen työtä. Kun todistuksia ei tarvitse enää tulostaa ja postittaa, hakemusten käsittelyajat lyhenevät.
Kysely- ja välityspalvelun käyttö
Kysely- ja välityspalvelu sisältää kaksi eri tavoin toimivaa palvelua. Näistä valitaan käyttöön se, joka vastaa organisaation tarpeita.
- Kyselypalvelun avulla Kannasta voidaan hakea yksilöidyn asiakkaan todistusta, lausuntoa tai sen määriteltyä tietosisältöä. Viranomainen tai kansalainen hakee tiedot asiointipalvelun kautta. Tiedot luovutetaan, jos kysyjällä on peruste hakea tietoja.
- Välityspalvelun avulla terveydenhuollon ammattilainen välittää todistuksen tai lausunnon tietylle vastaanottajalle.
Todistus tai osa sen tiedoista välitetään tällä hetkellä ainoastaan asiakkaan pyynnöstä. Kummassakaan tapauksessa terveydenhuollon ulkopuolinen organisaatio ei näe muita asiakkaan Kantaan tallennettuja tietoja.
Kantaan tallennetut tietojen luovutusluvat tai luovutuskiellot eivät vaikuta todistusten välittämiseen terveydenhuollon ulkopuolisille tahoille.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi hakea Kyselypalvelun avulla Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomakkeen (F122) tietoja. Traficomille toimitetaan lääkärinlausunnosta ainoastaan johtopäätöstiedot, joita se tarvitsee ajoluvan käsittelyä varten. Tietoja voidaan hakea ainoastaan asiakkaan pyynnöstä.
Sähköinen tietojen haku palvelun avulla onnistuu vain, jos Lääkärinlausunto ajokyvystä -lomake on tallennettu Kannan Potilastietovarantoon.
Välityspalvelun avulla terveydenhuollon laatimia todistuksia ja lausuntoja voidaan välittää Kelaan etuuskäsittelyä varten. Välitys tapahtuu aina asiakkaan pyynnöstä.
Terveydenhuolto voi välittää todistuksen Kelaan, kun
- todistus tai lausunto on tallennettu Kannan Potilastietovarantoon.
- potilastietojärjestelmässä tai lomakkeita välittävässä sovelluksessa on otettu käyttöön välitystoiminnallisuus.
Kelaan on mahdollista välittää seuraavia todistuksia:
- Lääkärintodistus A sairauspäivärahaa varten (SV 6)
- Lääkärinlausunto B (SV 7)
- Lääkärintodistus D lapsen erityishoitorahaa varten (SV 10)
- Todistus matkakorvausta varten (SV 67)
- Todistus raskaudesta (SV 75)
- Lääkärinlausunto erityisraskausvapaan tarpeesta (SV 97)
Uudistuva Kysely- ja välityspalvelu
Kehitämme Kysely- ja välistyspalvelua parhaillaan, jotta se vastaa niiden organisaatioiden ja viranomaisten tarpeita, jotka tarvitsevat todistuksia ja lausuntoja työssään.
Jatkossa todistus voidaan välittää ilman asiakkaan pyyntöä, jos sille on lakiin perustuva syy. Tällaisia ovat esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen tiedonantovelvollisuus tai viranomaisen pyyntö.
Tavoitteena on, että uudet käyttäjät voivat ottaa palvelun käyttöön vuodesta 2026 alkaen.
Palvelun nykyiset käyttäjät Kela ja Traficom jatkavat palvelun käyttöä toistaiseksi normaaliin tapaan. Aikataulu uuteen palveluun siirtymisestä tarkentuu myöhemmin.