Om ingen information om en störning i Kanta-tjänsterna har lagts ut på Kanta-tjänsternas webbplats eller kommit till tjänstetillhandahållarens kontaktperson, meddela omedelbart ditt eget användarstöd om den störning du upptäckt.
Varje tjänstetillhandahållare, såväl myndighet som företag, ansvarar för funktionen hos och informationen om den tjänst den producerar. Tjänstetillhandahållaren ska komma överens om lokala handlingsmodeller för undantagssituationer. Tjänstetillhandahållaren ska ha egna anvisningar för störningssituationer.
Störningsanmälan till FPA
Användarstödet hos tjänstetillhandahållaren eller informationssystemleverantören ska meddela FPA:s tekniska support om en störning som upptäckts i Kanta-tjänsterna alltid när ett eller flera av följande kriterier uppfylls:
- Störningen hindrar användningen av tjänsterna eller gör dem avsevärt långsammare.
- Störningen hänför sig inte till tjänstetillhandahållarens apoteks-, klientdata- eller patientdatasystem, utan lokaliseras till FPA:s tjänstehelhet.
- På grund av störningen är det möjligt att patientsäkerheten eller servicen för en socialvårdsklient kan äventyras. Dessutom hänför sig störningen direkt eller indirekt till Kanta-tjänsterna.
- På grund av störningen är det möjligt att dataskyddet för en patient eller klient kan äventyras till följd av problemet i informationssystemet. Dessutom hänför sig störningen direkt eller indirekt till Kanta-tjänsterna.
- Det går inte att säkerställa att störningen är lokal, utan det kan antas att den även påverkar andra aktörer utöver tjänstetillhandahållaren.
- Störningen är inte lokaliserad till Kanta-tjänsterna, men hindrar tjänstetillhandahållaren från att använda Kanta-tjänsterna.
Kontaktuppgifter i störningssituationer
Störningen anmäls till FPA:s tekniska stöd med störningsanmälningsblanketten (pdf). Blanketten skickas som e-postbilaga till adressen tekninentuki@kanta.fi.
Kritiska och omfattande störningar ska också alltid anmälas via telefon till FPA:s tekniska support på nummer 020 634 7787.
FPA:s tekniska support och störningskommunikation
Vid störningssituationer betjänar FPA:s tekniska support 24/7 stödenheterna hos tjänstetillhandahållare och systemleverantörer samt användare av tjänsten Kelain. Den tekniska supporten ansvarar också för störningskommunikationen i fråga om de tjänster som FPA producerar. I andra ärenden betjänar kundservicen för de professionella vardagar kl. 7–17.
Omfattande störningar
Vid omfattande störningar gör den tekniska supporten följande:
- informerar om störningen genom störningsmeddelanden på kanta.fi
- skickar störningsmeddelanden till tjänstetillhandahållarna och intressentgrupperna via e-post och/eller SMS
- informerar om störningen när den börjar, när situationen förändras och när störningen upphör.
Planerade ändringar och servicearbeten
Vi strävar efter att informera om planerade ändringar i tjänsterna och om servicearbeten två veckor i förväg i servicemeddelanden på kanta.fi. Om betydande ändringar eller serviceavbrott informerar vi mottagarna av störningsmeddelanden.
Tjänstetillhandahållarna ska meddela kontaktuppgifter till de personer som tar emot störningsmeddelanden i samband med införandet av tjänsten och uppdatera kontaktuppgifterna på Kanta Extranätet.
Åtgärder inom social- och hälsovården
Störning som hindrar användningen av Receptcentret inom hälso- och sjukvården
I en störningssituation görs recepten upp som pappers- eller telefonrecept och förs in i patientdatasystemet. Under störningen lagras receptuppgifterna inte automatiskt i Receptcentret och de lagras inte heller manuellt efter störningen. Recept som gjorts upp under en störning sparas av apoteket i Receptcentret i samband med expedieringen. Läs handlingsmodellen för social- och hälsovården vid störningar (pdf).
Störning som hindrar användningen av Patientdatalagret och Socialvårdens klientdatalager
Anteckningar som förts in i Patient- och klientdatasystemet under störningen lagras automatiskt då datalagret är i bruk igen. Bekanta dig med handlingsmodellen för social- och hälsovården vid störningar (pdf).
Åtgärder på apoteken
Patientens nödvändiga läkemedelsbehandling tryggas vid störningar i Kanta-tjänsterna. Bekanta dig med handlingsmodellen för apoteken vid störningar (pdf).
Anmälan till andra myndigheter
Om det rör sig om en situation som äventyrat patientsäkerheten och orsakats av ett informationssystem, en apparat eller utrustning för hälso- och sjukvård, är både systemleverantören och tjänstetillhandahållaren skyldiga att göra en anmälan till de berörda myndigheterna:
Tjänstetillhandahållaren ska också beakta Anvisningen om cybersäkerhet för aktörer inom social- och hälsovården (valtioneuvosto.fi).
Myndigheternas åtgärder vid en allvarlig störning eller undantagssituation
Myndigheterna (THL, FPA, Valvira, MDB, SHM, Fimea) bedömer hur allvarlig störningen är. Vid allvarliga störningar och undantagssituationer meddelar myndigheterna anvisningar om hur man ska agera under störningen och vid återgången till normal verksamhet. De anvisningar som gjorts upp utifrån bedömningen förmedlas till de kontaktpersoner som tjänstetillhandahållarna uppgett och som ansvarar för att anvisningarna distribueras inom den egna organisationen.
Medborgarnas åtgärder vid störningar
Bekanta dig med anvisningarna för medborgare vid störningar.
Personuppgiftsincident eller misstänkt sådan
Vid misstanke om att personuppgifter är i fara, läs rutinen för hantering av personuppgiftsincident som finns på en separat sida.