Kundservice för professionella och systemutvecklare

Vi stöder apotek, Kelain-användare, representanter för social- och hälsovården och systemleverantörer i frågor som gäller Kanta-tjänsterna.

Kundtjänst

Kundtjänsten för professionella kunder svarar på frågor om bland annat kundrelationer i fråga om Kanta-tjänsterna och anslutning till kundtesttjänsten. Dessutom får du allmän rådgivning om Kanta-tjänsterna.

  • Telefon: 020 634 7787 (mån–fre kl. 7–17)
  • E-postadress: kanta@kanta.fi

Tekniskt stöd

Du kan kontakta oss vid störningssituationer eller när du behöver tekniskt stöd för användning av Kanta-tjänsterna.

  • Telefon: 020 634 7787. Vi betjänar mån–fre kl. 7–17 (mottagning av störningsanmälningar varje dag dygnet runt).
  • E-postadress: tekninentuki@kanta.fi

Vid problem med användningen av Kelain ger vi råd mån–fre kl. 7–17.

Störningsanmälningar

Fyll alltid i störningsanmälningsblanketten (pdf) vid störningssituationer. Om fallet är brådskande, ring dessutom Kanta-tjänsternas tekniska stöd: 020 634 7787 (tillgängligt dygnet runt).

Stöd för systemutveckling

Du får råd i frågor som gäller systemutveckling (specifikationer, certifiering) och hjälp med att utreda fel i testmiljöerna.

Per e-post kan du skicka ansökningar om anslutning till kundtestmiljön, begära öppning och ändring av anslutningspunkter samt be att få lägga till testyrkeskort i kundtestmiljön.

Här kan du också be om testpersonbeteckningar när de behövs för att ta i bruk produktionsmiljön eller testa på egen hand i kundtestmiljön.

Samtestning

Anmäl dig till samtestning eller fråga om samtestning, testfall och testmaterial. Kontakta oss också om du behöver testpersonbeteckningar för kundtestmiljön eller för en samtestning som pågår eller ska inledas.

Sidan har uppdaterats 28.3.2025