Keskeisimmät kehittämiskohteet vuodelle 2024 sosiaalihuollon Kanta-palveluissa ovat
- sosiaalihuollon luovutusilmoitusten tallentaminen Kantaan
- luovutustenhallinnan kokonaisuuden täydentäminen ammattilaisen laajan tiedonsaantioikeuden toteuttamisella
- sosiaalihuollon ajanvaraustietojen määrittelyn käynnistäminen.
Lisäksi
- tuemme asiakkaitamme tehostetusti Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotoissa, jotta järjestelmät täyttävät asiakastietolain vaatimukset.
- kehitämme palvelun käytettävyyttä ja perustoimintoja asiakkaiden palautteen pohjalta.
- varmistamme, että Sosiaalihuollon asiakastietovaranto tukee Sosmetassa julkaistuja rakenteisia asiakirjoja (sosmeta.thl.fi).
- jatkokehitämme THL:n sosiaalihuollon seurantarekisterin tietojen poimintaa Kantaan tallennetuista tiedoista (thl.fi).
Sosiaalihuollon luovutusilmoitusten tallentaminen
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada tieto asiakastietojensa käytöstä, luovutuksesta ja tietojen luovutuksen syistä. Asiakastietojen käytön ja luovutusten seuranta on keskeinen vaatimus asiakkaan oikeuksien turvaamiseksi. Palvelunantajan onkin kerättävä lokitiedot rekisterikohtaisesti ja tallennettava ne Kanta-palvelujen lokirekisterien säilytyspalveluun seurantaa ja valvontaa varten.
Asiakas voi nähdä lokitiedot myöhemmin OmaKannassa.
- Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille: Asiakastietojen luovuttaminen Sosiaalihuollon asiakastietovarannon ulkopuolella (yhteistyotilat.fi)
- Sosiaalihuollon asiakastietovarannon FHIR-määrittelyt
Sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttaminen laajalla tiedonsaantioikeudella Kanta-palvelujen kautta
Asiakastietolaki mahdollistaa tiedon hakemisen Kannasta laajalla tiedonsaantioikeudella. Sosiaalihuollon viranomaisella on laaja tiedonsaantioikeus silloin, kun tietoja tarvitaan asiakkaan sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi, sosiaalipalvelujen järjestämiseksi ja toteuttamiseksi tai palvelunantajalle annettujen tietojen tarkistamista varten.
Sosiaalihuollon viranomainen voi hakea myönnettyjen käyttöoikeuksien puitteissa laajalla tiedonsaantioikeudella asiakastietoja Kannasta, vaikka asiakas ei olisi antanut luovutuslupaa tai olisi kieltänyt tietojen luovuttamisen.
Sosiaalihuollon ajanvaraustiedot Kantaan
Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen tallentaminen Kanta-palveluihin ja näyttäminen OmaKannassa toteutetaan lähivuosina. Aikataulu tarkentuu vuoden 2024 aikana.
Asiakastietolain aikataulussa etenevien käyttöönottojen tuki
Asiakastietolain liittymisvelvoitteen vaatimukset ja määrittelyt on pääosin julkaistu syksyllä 2023. Tavoitteena on, että liittymisvelvoitteessa vaaditut toiminnallisuudet ovat valmiina Kanta-palveluissa viimeistään keväällä 2024. Kanta-palvelut tukee Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottajia sekä tietojärjestelmätoimittajia käyttöönotoissa.
Liittymisvelvoitteen määrittelyt ja vaatimukset on jäädytetty ainakin syksyyn 2024 saakka käyttöönottojen turvaamiseksi. Uusia liittymisvelvoitteen kokonaisuuteen liittyviä määrittelyjä julkaistaan vain, jos siihen on tarve esimerkiksi lakimuutosten vuoksi.