De viktigaste utvecklingsmålen i Kanta-tjänsterna 2024:
- anmälningar om utlämnande inom socialvården börjar registreras i Kanta-tjänsterna
- den samlade hanteringen av utlämnande kompletteras med yrkespersonernas omfattande rätt till information
- arbetet med specificeringen av tidsbokningsuppgifter inom socialvården inleds.
Dessutom
- ger vi våra kunder intensifierat stöd vid införandet av Socialvårdens klientdatalager så att systemen uppfyller kraven i kunduppgiftslagen
- utvecklar vi klientdatalagers användbarhet och basfunktioner utifrån kundresponsen
- ser vi till att Socialvårdens klientdatalager stöder de strukturerade handlingar som publicerats i Sosmeta (sosmeta.thl.fi).
- vidareutvecklar vi plockningen av uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna till Institutet för hälsa och välfärds uppföljningsregister för socialvården (thl.fi).
Registrering av anmälningar om utlämnande inom socialvården
En klient inom socialvården har rätt att få information om användningen och utlämnandet av sina klientuppgifter och om orsakerna till utlämnandet av uppgifterna. Uppföljningen av användningen och utlämnandet av klientuppgifter är ett centralt krav för att trygga klientens rättigheter.
Tjänstetillhandahållaren ska samla in logguppgifterna per register och registrera dem i förvaringstjänsten för Kanta-tjänsternas loggregister för uppföljning och övervakning.
Klienten kan se logguppgifterna senare i MittKanta.
- Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården: Utlämnande av klientuppgifter utanför Socialvårdens klientdatalager (yhteistyotilat.fi)
- FHIR-specifikationer för Socialvårdens klientdatalager
Utlämnande av klientuppgifter inom socialvården med en omfattande rätt till information via Kanta-tjänsterna
Kunduppgiftslagen som träder i kraft den 1 januari 2024 gör det möjligt att hämta uppgifter från Kanta med en omfattande rätt till information. Socialvårdsmyndigheten har en omfattande rätt till information när uppgifterna behövs för att utreda klientens behov av socialvård, ordna och tillhandahålla socialservice eller kontrollera uppgifter som lämnats till tillhandahållaren av tjänster.
Socialvårdsmyndigheten kan inom ramen för de beviljade åtkomsträttigheterna med en omfattande rätt till information hämta klientuppgifter från Kanta, även om klienten inte har gett sitt samtycke till eller förbjudit utlämnande av uppgifter.
Uppgifter om tidsbokning inom socialvården i Kanta-tjänsterna
Möjligheten att registrera uppgifter om tidsbokning inom socialvården i Kanta-tjänsterna och att visa uppgifterna i MittKanta. Tidsplanen preciseras under 2024.
Stöd för införanden enligt kunduppgiftslagen som framskrider enligt tidsplanen
De flesta krav och specifikationer som gäller anslutningsskyldigheten enligt kunduppgiftslagen publicerades hösten 2023. Ambitionen är att de funktioner som krävs enligt anslutningsskyldigheten ska vara färdiga i Kanta-tjänsterna senast våren 2024. Kanta-tjänsterna stöder dem som inför Socialvårdens klientdatalager och systemleverantörerna vid införandena.
Publiceringen av specifikationer och krav i samband med anslutningsskyldigheten har lagts på is åtminstone fram till hösten 2024 för att införandena ska löpa så smidigt som möjligt. Nya specifikationer med koppling till anslutningsskyldigheten publiceras endast om det behövs till exempel på grund av lagändringar.