Kanta-palvelujen painopisteet vuodelle 2025 on vahvistettu
Kanta-palvelujen keskeisimmät kehittämisen ja käyttöönottojen tuen asiat kootaan vuosittain painopisteiksi. Niillä vastataan sosiaali- ja terveydenhuollon ja kansalaisten tarpeisiin sekä toimintaympäristön muutoksiin.
Koulutuksen tavoitteena on tarjota tietoa siitä, mitä ammattilaisena
tulee huomioida, kun kirjataan ja käsitellään alaikäisen asiakkaan
sosiaalihuollon asiakirjoja.
Toimittajayhteistyökokouksen sosiaalihuollon info on
järjestelmätoimittajien ja viranomaisten yhteistyötapaaminen, jossa
jaetaan Kanta-palvelujen ja niiden toiminnallisuuksien kehittämiseen
liittyvää tietoa.
Kokous on järjestelmätoimittajien ja viranomaisten yhteistyötapaaminen,
jossa jaetaan Kanta-palvelujen ja niiden toiminnallisuuksien
kehittämiseen liittyvää tietoa.
Palvelun avulla sosiaalipalveluiden asiakastiedot voidaan säilyttää turvallisesti ja ne ovat helposti käytettävissä. Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuudet helpottavat esimerkiksi ostopalveluissa syntyvien tietojen käsittelyä.
Lääkityslista parantaa lääkehoidon turvallisuutta: listassa näkyvät ajantasaisina henkilön käytössä olevat lääkkeet. Lääkityslistan ensimmäisen vaiheen ominaisuudet ovat otettavissa käyttöön kaikissa sote-organisaatioissa sekä apteekeissa.
Kantaan tallennetuista keskeisistä terveystiedoista voidaan muodostaa yhteenvetoja. Ammattilainen saa yhteenvedosta nopeasti oleelliset ja ajantasaiset tiedot potilaan terveydentilasta.
Ostopalvelun valtuutus helpottaa potilastietojen käsittelyä ostopalvelutilanteissa. Valtuutuksen avulla tiedot liikkuvat nopeasti ja tietoturvallisesti palvelunjärjestäjän ja palveluntuottajan välillä.
OmaKanta on kansalaisen ikkuna omiin terveystietoihin. Asiakas voi nähdä omat potilas- ja reseptitietonsa. Hän voi myös antaa luvan tietojen luovuttamiseen sekä rajata tietojen käyttöä.
Pohjois-Pohjanmaa oli ensimmäinen hyvinvointialue, jolla sosiaalipalvelujen tiedot näkyivät asiakkaille OmaKannassa. Muutos helpottaa ammattilaisen työtä ja vahvistaa luottamusta asiakkaiden ja sosiaalihuollon välillä.