OmaKannassa voit
- lukea hoitoon liittyvät kirjaukset
- pyytää reseptin uusimista
- tarkistaa laboratorio- ja röntgentutkimusten tulokset
- nähdä vähitellen sosiaalipalvelujen asiakastietoja
- tallentaa oman hoitotahdon ja elinluovutustahdon
- vaikuttaa omien tietojesi käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollossa
- selata omia hyvinvointitietoja ja tallentaa mittaustuloksia
- tarkistaa rokotustietosi.
OmaKannasta näet kootusti tietosi sekä julkisesta että yksityisestä sosiaali- ja terveydenhuollosta. Tiedot ovat käytettävissäsi ajasta ja paikasta riippumatta. Ne näkyvät palvelussa niin kauan kuin lakisääteinen säilytysaika edellyttää.
OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu, jota ylläpitää Kelan Kanta-palvelut. Esimerkiksi Maisa, OmaTays, Hyvis ja SiunSote ovat alueellisia asiointipalveluita.
Mikä on OmaKanta? -video
OmaKannan käyttö vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja tunnistautumisvälineet
Sinun täytyy kirjautua OmaKantaan, jotta voit nähdä omat tietosi. Tunnistautumisvälineitä ovat
- verkkopankkitunnukset
- mobiilivarmenne (mobiilivarmenne.fi)
- sirullinen, verkkoasioinnin mahdollistava henkilökortti (suomi.fi).
Kirjaudu turvallisesti OmaKantaan
Hoida asioita toisen puolesta OmaKannassa
Näin hoidat asioita OmaKannassa
Lue lisää siitä, miten hoidat asioita OmaKannassa toisen puolesta.
Jos OmaKannassa näkyvissä tiedoissa on virhe
Jos havaitset tiedoissasi virheen tai puutteita, ota yhteyttä siihen sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköön, jossa olet asioinut. Sosiaali- ja terveydenhuolto vastaa tietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta. Tästä syystä emme voi korjata tai päivittää OmaKannassa näkyviä virheellisiä tietoja Kanta-palveluissa.
Voit vaikuttaa tietojesi käyttöön
Kun asioit ensimmäistä kertaa sosiaali- tai terveydenhuollossa tai OmaKannassa, saat tietoa Kanta-palveluista ja Kantaan tallennettujen tietojesi käytöstä.
Lue lisää siitä, miten voit vaikuttaa tietojesi käyttöön.