Kanta-palvelujen ja OmaKannan nimissä yritetään huijata asiakkaita antamaan esimerkiksi pankkitunnukset tai maksukortin tiedot. Erilaisiin huijauksiin voi törmätä sähköpostiviesteissä, sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa, mutta rikolliset voivat lähestyä ihmisiä myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla ja WhatsApp-viesteillä.
Kun käytät OmaKantaa, muista nämä:
- Älä käytä hakukoneiden linkkejä, vaan kirjoita itse selaimen osoitekenttään www.kanta.fi. Kanta.fistä pääset turvallisesti OmaKantaan.
- Kun lopetat OmaKannan käytön, kirjaudu ulos klikkaamalla oikean yläkulman painiketta, jossa lukee Kirjaudu ulos.
- Tyhjennä selaimesi sivuhistoria ja välimuisti, kun olet kirjautunut ulos.
Lue lisää turvallisesta OmaKantaan kirjautumisesta.
Tunnista huijaukset
Huijausviestien sisällöt vaihtelevat, mutta usein niissä pyydetään kirjautumaan pikaisesti OmaKantaan.
Huijari voi väittää esimerkiksi, että
- hänen hallussaan on arkaluonteista materiaalia sinusta
- tietosi vaarantuvat, jos et päivitä tietojasi pian
- jos et maksa erääntynyttä laskua, se menee ulosottoon.
Kiinnitä lisäksi huomiota seuraaviin asioihin:
- Ulkonäkö: Huijausviestissä voi olla Kannan logo tai muuta kuvitusta OmaKannasta.
- Sisältö: Huijausviesteissä kehotetaan usein toimimaan ripeästi. Niissä pelotellaan, että jotain ikävää tapahtuu, jos et toimi nopeasti.
- Kanava: Erilaisiin huijauksiin voi törmätä esimerkiksi sähköpostissa tai hakukoneissa. Muista, että Kanta-palvelut ei lähetä asiakkaille linkkejä, päivityspyyntöjä tai muita viestejä.
- Yksityiskohdat: Huijausviestit ja -sivustot voivat olla hyvin aidon näköisiä. Esimerkiksi verkko-osoitteessa tai viestin lähettäjässä yhdenkin merkin ero riittää kertomaan siitä, että kyseessä on huijaus.
Emme lähetä asiakkaille linkkejä tai päivityspyyntöjä
Kanta-palvelut tai OmaKanta ei lähetä asiakkaille linkkejä tai päivityspyyntöjä tekstiviestillä, sähköpostilla tai muilla tavoilla.
Ainoastaan silloin, kun uusit reseptiä OmaKannassa tai apteekissa, voit erikseen pyytää tekstiviesti-ilmoituksen reseptin uusimisesta. Tämän tekstiviestin lähettäjänä näkyy Kanta. Mitään muita tekstiviestejä Kanta-palvelut tai OmaKanta ei lähetä asiakkaille.
Älä koskaan luovuta tietojasi ulkopuolisille
Kanta-palvelut ei koskaan pyydä arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta tai pankkitunnuksia, sähköpostitse, tekstiviestillä tai puhelimitse. Älä koskaan lähetä näitä tietoja sähköpostissa tai tekstiviestillä tai kirjoita niitä chattirobotille kanta.fissä.
OmaKannalla ei ole erillistä mobiilisovellusta.
Mitä tehdä, jos joudut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi?
Jos päädyt epäilyttävälle sivustolle tai saat kirjautumista pyytävän viestin sähköpostiisi tai mobiililaitteeseesi, toimi seuraavasti:
- Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.
- Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.
- Jos epäilet pankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ota yhteyttä oman pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
- Jos yritit tunnistautua huijaussivulle mobiilivarmenteella, varmista mobiilivarmenteen tietoturva operaattoriltasi.
Pidä huolta itsestäsi ja läheisistäsi
Voimme kaikki huolehtia läheisistämme jakamalla tietoa verkkohuijauksista ja auttamalla OmaKannan käytössä, jotta kirjautuminen tapahtuu turvallisesti. Muista kuitenkin, että jokaisen täytyy itse käyttää omia tunnuksiaan eikä niitä saa luovuttaa toisen käyttöön.
Tietojenkalasteluyritykset voivat kohdistua kaikenikäisiin, joten meistä jokaisen on oltava tarkkana, kun asioimme verkossa.