Kanta-palvelut ovat kattavasti käytössä sekä julkisessa että yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kanta kokoaa yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakastietoja. Kanta-palveluihin tallentuu yhteensä yli kaksi miljoonaa uutta asiakirjaa päivittäin.
Tuotamme näistä tiedoista tilastoja Kelan Tietotarjottimelle, josta löydät tilastoja muun muassa Kantaan tallennettujen potilas- ja asiakastietojen määristä sekä palvelujen hyödyntämisestä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Avainluvut
Nykyään kaikki julkisen ja yksityisen terveydenhuollon organisaatiot sekä apteekit käyttävät vuonna 2010 avattua Resepti-palvelua. Julkisessa terveydenhuollossa Potilastietovarantoa käyttävät kaikki toimijat. Yksityisen terveydenhuollon yrityksistä sitä käyttää kaksi kolmasosaa. Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto etenee tällä hetkellä vaiheittain sekä julkisessa että yksityisessä sosiaalihuollossa. Sosiaalihuollon tietoja on alettu tallentaa Kantaan vuodesta 2018 lähtien.
OmaKanta on ollut käytössä vuodesta 2010 lähtien. OmaKannassa jokainen suomalainen voi tarkastella omia tietojaan ympäri vuorokauden. Ensimmäisenä OmaKannassa näkyi kansalaisten sähköisten reseptien tiedot. Nykyään palvelussa voi muun muassa lukea hoitoon liittyviä kirjauksia, pyytää reseptin uusimista ja nähdä vähitellen myös sosiaalihuollon tietoja.
Suurin osa suomalaisista käyttää OmaKantaa. OmaKannassa jokainen suomalainen voi tarkastella omia tietojaan ympäri vuorokauden. Vuonna 2023 OmaKantaa käytti 3,1 miljoonaa henkilöä yhteensä 35 miljoonaa kertaa.
Tilastopyynnöt
Tarvittaessa voit tiedustella tarkempia tilastolukuja sähköpostitse osoitteesta kanta@kanta.fi.
Jos haluat käyttää Kanta-palvelujen sosiaali- ja terveystietoja tieteelliseen tutkimukseen tai tiedolla johtamiseen, hae lupaa tietojen toissijaiseen käyttöön Findatalta eli sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaiselta.
Mediaa Kanta-palvelujen asioissa palvelee Kelan viestintä.