Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoprosessi etenee vaiheittain ja kestää noin 6 kuukautta palvelunantajan lähtötilanteesta riippuen.

Muutoksia Kanta-palvelujen nimiin

Seuraavien Kanta-palvelujen nimet ovat muuttuneet toukokuussa 2024

  • Potilastiedon arkisto -> Potilastietovaranto
  • Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto -> Sosiaalihuollon asiakastietovaranto
  • Kuva-aineistojen arkisto -> Kuva-aineistojen tietovaranto

Päivitämme muutokset kanta.fihin vaiheittain.

Sosiaalihuollon asiakastietovaranto on palvelu, jonne tallennetaan sosiaalihuollossa syntyviä asiakastietoja. Lisätietoja palvelusta:

Vaatimukset asiakastietojärjestelmälle

Ennen käyttöönottoa palvelunantaja varmistaa, että sen käytössä oleva asiakastietojärjestelmä on yhteensopiva Kannan kanssa.

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon voi ottaa käyttöön vaiheistetusti eri tietojärjestelmäprofiileilla. Käytön voi aloittaa  

  • asiakastietojärjestelmällä, joka tukee 2. vaiheen toiminnallisuuksia tai
  • asiakastietojärjestelmällä, joka tukee asiakastietolain Kanta-liittymisvelvoitteen mukaisia toiminnallisuuksia.

Asiakastietovarannon voi ottaa käyttöön 2. vaiheen mukaisella tietojärjestelmällä 31.8.2024 asti. Siitä eteenpäin asiakastietovarantoon voi liittyä ainoastaan tietojärjestelmällä, joka täyttää asiakastietolain liittymisvelvoitteen vaatimukset.

Käyttöönottoprosessi

Käyttöönottoprosessi koskee niitä sosiaalihuollon palvelunantajia, jotka liittyvät ensimmäistä kertaa Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttäjiksi. Prosessi on kevyempi, jos kyseessä on Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käytön laajennus.

Käyttöönottoprosessi kestää yleensä noin 6 kuukautta. Kestoon ja sisältöön vaikuttavat palvelunantajan lähtötilanne ja se, missä laajuudessa palvelunantaja alkaa hyödyntää asiakastietovarantoa.

Lisäksi kesto riippuu siitä, otetaanko palvelu käyttöön jo sertifioidulla tietojärjestelmällä vai sertifioidaanko järjestelmä osana käyttöönottoprosessia. Jos järjestelmä pitää sertifioida, kestävät valmistelut noin vuoden.

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoprosessin aikana palvelunantaja

  1. suorittaa valmistelevat tehtävät
  2. ilmoittautuu käyttöönottoon
  3. osallistuu käyttöönoton tukitilaisuuksiin ja tutustuu koulutusmateriaaleihin
  4. suorittaa käyttöönottoprosessiin kuuluvat tehtävät
  5. tekee hallinnolliset toimenpiteet Kanta Ekstranetissä
  6. tekee käyttöönottokokeen
  7. aloittaa palvelun käytön vuoden sisällä käyttöönottoon ilmoittautumisesta.

Valmistaudu käyttöönottoon

Ennen käyttöönottoprosessin aloitusta sosiaalihuollon palvelunantaja tutustuu kaikille Kanta-palvelujen käyttöönottajille tarkoitettuihin ohjeisiin

Lisäksi palvelunantaja tutustuu erityisesti sosiaalihuoltoa koskeviin valmisteleviin tehtäviin.

Käyttöönoton tehtävät

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoprosessiin kuuluvat tehtävät on kuvattu tehtävätaulukoissa. Taulukot auttavat hahmottamaan tehtävät, joita eri käyttöönottotilanteisiin kuuluu.

Yksityisen palvelunantajat tehtävät on kuvattu taulukossa:

Julkisen palvelunantajat tehtävät ovat taulukossa:

Yksityiselle sosiaalihuollon palvelunantajalle hyödyllistä tietoa on myös esityksessä Miten yksityisenä palveluntuottajana liityn Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttäjäksi (pdf).
 

Toimet Kanta Ekstranetissä

Osana palvelun käyttöönottoprosessia asiakas hyväksyy Sosiaalihuollon asiakastietovarannon palvelukuvauksen ja täyttää hakemuksen palvelun käyttäjäksi Kanta Ekstranetissä. Samalla palvelunantaja ilmoittaa palvelun käytössä tarvittavat hallinnolliset ja tekniset tiedot.

Kun palvelunantaja on hyväksynyt palvelukuvauksen ja toimittanut hakemukseen tarvittavat tiedot Kelaan, saa palvelunantaja viestin hakemuksen hyväksymisestä. Viesti sisältää myös Arkistonhoitajan käyttöliittymän osoitteen. Saatuaan viestin hakemuksen hyväksymisestä palvelunantaja voi suorittaa käyttöönottokokeen.

Käyttöönottokoe

Ennen Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käytön aloittamista tehdään käyttöönottokoe. Kokeessa tehdään ohjeen mukainen testitapaus ennalta sovittuna ajankohtana. Palvelunantaja sopii käyttöönottokokeesta järjestelmätoimittajansa ja muiden kokeeseen osallistuvien henkilöiden kanssa (kokeen suorittava henkilö, sovellus- ja tietoliikennetuki, Kanta-arkistonhoitajana toimiva henkilö).

Käyttöönottokoe tehdään sertifioidulla järjestelmällä Sosiaalihuollon asiakastietovaranto -palvelun tuotantoympäristössä. Kela toimittaa kokeessa tarvittavat testihenkilötunnukset tietojärjestelmätoimittajalle, joka huolehtii niiden jakelusta asiakkailleen.

Kanta-arkistonhoitajan roolissa toimiva henkilö varmistaa, että

  • kaikki testitapauksen asiakirjat ovat arkistoituneet Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon ja rekisterinpitäjän rekisteriin.
  • asiakastietovarantoon tallennettujen asiakirjojen tiedot vastaavat asiakastietojärjestelmän tietoja.

Palvelun käyttö voidaan aloittaa heti, kun käyttöönottokoe on suoritettu onnistuneesti ja tästä on varmistuttu Arkistonhoitajan käyttöliittymän avulla.

Käyttöönottokokeesta raportoidaan Kelalle

Palvelunantaja lähettää onnistuneesta käyttöönottokokeesta raportin Kelalle kahden arkipäivän sisällä käyttöönottokokeesta.

Lisätietoa käyttöönottoprosessista

Ohjeita

Sivua päivitetty 13.6.2024

Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto -osion alasivut