Jotta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antajat voivat käyttää Kanta-palveluja, niiden tulee kirjata ja tallentaa asiakas- ja potilastiedot yhteisten, etukäteen sovittujen rakenteiden avulla.
Potilaan tai asiakkaan tietojen hyödyntäminen yli toimintayksikkörajojen on mahdollista, kun tiedot Potilastietovarantoon ja Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon on tallennettu teknisesti yhtenäisesti.
Toimintamallit ja -tavat tukevat arjen työtä
Kanta-palvelujen käyttöä ohjataan terveydenhuollossa kansallisten toimintamallien ja sosiaalihuollossa toimintatapojen avulla.
Kansallisiin toimintamalleihin ja -tapoihin kuuluvat muun muassa
- yhtenäiset kirjaamisen käytännöt
- tietojen käytön ja luovuttamisen periaatteet
- Kanta-palvelujen toimivuuden varmistaminen muutostilanteissa.
Yhtenäisiä toimintamalleja ja -tapoja tulee noudattaa, jotta voidaan varmistua tietojen oikeaoppisesta käsittelystä ja tietoturvasuunnitelman mukaisesta arjen työstä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisista toimintamalleista ja -tavoista ja rakenteisen kirjaamisen kansallisesta ohjauksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (thl.fi).
THL:n sivuilta voit lukea tarkemmin
Sivuilla on myös linkit palvelukohtaisiin toimintamalli- ja toimintatapadokumentteihin ja rakenteisen kirjaamisen oppaisiin.