Mitä Kanta-palvelut ovat

Mitä Kanta-palvelut ovat

Kanta-palvelut ovat digitaalisten palvelujen kokonaisuus, johon tallennetaan kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon tiedot. Tietojen käyttö tekee terveyttä ja hyvinvointia koskevien asioiden hoitamisesta sujuvampaa. Lisäksi tiedot auttavat sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita päätöksenteossa.

Kanta-palvelujen kokonaisuus on koko Suomen kattava valtakunnallinen ratkaisu. Kanta-palveluja käyttävät kansalaiset, apteekit sekä julkinen ja yksityinen sosiaali- ja terveydenhuolto.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa ja apteekeissa kirjatut asiakastiedot tallentuvat Kantaan, jossa ne ovat ajantasaisina ammattilaisten käytettävissä. Jokainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta ajasta ja paikasta riippumatta.

Käyttö on turvallista

Kansalaisten tietoja käsitellään Kanta-palveluissa luotettavasti ja turvallisesti. Tietojen hyvän suojauksen ansiosta kukaan ulkopuolinen ei pääse niihin käsiksi.

Asiakkaan tietoihin pääsevät vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset hoidon tai palvelun yhteydessä.

Palveluja kehitetään tarpeiden pohjalta

Kanta-palvelujen käyttöönotto alkoi vaiheittain vuonna 2010. Sitä mukaa kun käyttäjien tarpeet ja lainsäädäntö muuttuvat, palvelut laajenevat ja monipuolistuvat. Kehitystyössä on mukana useita toimijoita.

Esimerkiksi sosiaalipalvelujen tiedot tulevat vaiheittain näkyviin OmaKantaan nykyistä laajemmin. Lisäksi jatkossa kansalaiset voivat tallentaa OmaKantaan omia hyvinvointi- ja aktiivisuustietojaan ja mittaustuloksiaan myös ammattilaisten nähtäväksi.

Kanta-palvelujen kokonaisuus

Kanta-palveluihin kuuluu useita digitaalisia palveluja:

Sanasto

Kanta-palveluihin liittyviä käsitteitä ja termejä esiintyy monessa eri paikassa, kuten lainsäädännössä, määräyksissä, ohjeissa ja oppaissa. Kanta-palveluihin liittyvien termien käyttöä pyritään yhdenmukaistamaan tiedonhallinnan sanastoilla (thl.fi), joita THL ylläpitää.

Sivua päivitetty 24.9.2024

Mitä Kanta-palvelut ovat? -osion alasivut