Kanta-palvelujen kokonaisuus on koko Suomen kattava valtakunnallinen ratkaisu. Kanta-palveluja käyttävät kansalaiset, apteekit sekä julkinen ja yksityinen sosiaali- ja terveydenhuolto.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa ja apteekeissa kirjatut asiakastiedot tallentuvat Kantaan, jossa ne ovat ajantasaisina ammattilaisten käytettävissä. Jokainen voi katsoa omia tietojaan OmaKannasta ajasta ja paikasta riippumatta.
Käyttö on turvallista
Kansalaisten tietoja käsitellään Kanta-palveluissa luotettavasti ja turvallisesti. Tietojen hyvän suojauksen ansiosta kukaan ulkopuolinen ei pääse niihin käsiksi.
Asiakkaan tietoihin pääsevät vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset hoidon tai palvelun yhteydessä.
Palveluja kehitetään tarpeiden pohjalta
Kanta-palvelujen käyttöönotto alkoi vaiheittain vuonna 2010. Sitä mukaa kun käyttäjien tarpeet ja lainsäädäntö muuttuvat, palvelut laajenevat ja monipuolistuvat. Kehitystyössä on mukana useita toimijoita.
Esimerkiksi sosiaalipalvelujen tiedot tulevat vaiheittain näkyviin OmaKantaan nykyistä laajemmin. Lisäksi jatkossa kansalaiset voivat tallentaa OmaKantaan omia hyvinvointi- ja aktiivisuustietojaan ja mittaustuloksiaan myös ammattilaisten nähtäväksi.
Kanta-palvelujen kokonaisuus
Kanta-palveluihin kuuluu useita digitaalisia palveluja:
- OmaKanta
- Omatietovaranto
- Potilastietovaranto
- Sosiaalihuollon asiakastietovaranto
- Resepti-palvelu
- Lääketietokanta
- Kuva-aineistojen tietovaranto
- Todistukset ja lausunnot
- Vanhojen potilaistietojen arkisto
- Kysely- ja välityspalvelu
- Kelain
- Kanta-tietoalusta (sote-tiedon toissijainen käyttö).
Sanasto
Kanta-palveluihin liittyviä käsitteitä ja termejä esiintyy monessa eri paikassa, kuten lainsäädännössä, määräyksissä, ohjeissa ja oppaissa. Kanta-palveluihin liittyvien termien käyttöä pyritään yhdenmukaistamaan tiedonhallinnan sanastoilla (thl.fi), joita THL ylläpitää.