Jos Kanta-palvelujen häiriötiedotteisiin tai palvelujen antajan yhteyshenkilölle ei ole tullut tietoa Kanta-palvelua koskevasta häiriöstä, ilmoita havaitsemastasi häiriöstä välittömästi omaan käyttötukeesi.
Jokainen palvelunantaja, niin viranomainen kuin yritys, vastaa tuottamansa palvelun toiminnasta ja tiedottamisesta. Palvelunantajan täytyy sopia paikalliset toimintamallit poikkeustilanteiden varalle. Palvelunantajalla täytyy olla omat ohjeet häiriötilanteita varten.
Häiriöilmoitus Kelaan
Palvelunantajan käyttötuen tai tietojärjestelmätoimittajan on ilmoitettava Kanta-palveluissa havaitsemastaan häiriöstä Kelan tekniseen tukeen aina kun yksi tai useampi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Häiriö estää tai hidastaa merkittävästi palvelujen käyttöä.
- Häiriö ei liity palvelujen antajan käytössä olevaan apteekki-, asiakas- tai potilastietojärjestelmään, vaan se paikallistetaan Kelan palvelukokonaisuuteen.
- Häiriön vuoksi on mahdollista, että potilasturvallisuus tai sosiaalihuollon asiakkaan saama palvelu voi vaarantua. Lisäksi häiriö liittyy suoraan tai välillisesti Kanta-palveluihin.
- Häiriön vuoksi on mahdollista, että potilaan tai asiakkaan tietosuoja voi vaarantua tietojärjestelmän ongelman takia. Lisäksi häiriö liittyy suoraan tai välillisesti Kanta-palveluihin.
- Häiriön paikallisuudesta ei voida varmistua, vaan voidaan olettaa sen vaikuttavan palvelunantajan lisäksi myös muihin toimijoihin.
- Häiriö ei paikallistu Kanta-palveluihin, mutta estää palvelunantajaa käyttämästä Kanta-palveluja.
Yhteystiedot häiriötilanteissa
Häiriöstä ilmoitetaan Kelan tekniseen tukeen häiriöilmoituslomakkeella (pdf). Se lähetetään sähköpostin liitteenä osoitteeseen tekninentuki@kanta.fi.
Kriittisistä ja laajavaikutteisista häiriöistä täytyy häiriöilmoituslomakkeen lähettämisen lisäksi soittaa Kelan teknisen tuen numeroon 020 634 7787.
Kelan tekninen tuki ja häiriöviestintä
Häiriötilanteissa Kelan tekninen tuki palvelee 24/7 palvelunantajien ja järjestelmätoimittajien tukitahoja sekä Kelain-palvelun käyttäjiä. Lisäksi tekninen tuki vastaa häiriöviestinnästä Kelan tuottamien palvelujen osalta. Ammattilaisten asiakaspalvelu muissa asioissa palvelee arkisin klo 7–17.
Laajat häiriötilanteet
Laajoissa häiriötilanteissa Kelan tekninen tuki
- tiedottaa häiriöstä kanta.fi-häiriötiedotteissa
- lähettää häiriötiedotteet palvelujen antajille ja sidosryhmille sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä
- tiedottaa häiriöistä niiden alkaessa, tilanteen muuttuessa ja häiriön päättyessä.
Suunnitellut muutokset ja huoltotyöt
Suunnitelluista palveluihin liittyvistä muutoksista ja huoltotöistä pyrimme tiedottamaan kaksi viikkoa aikaisemmin kanta.fi-huoltotiedotteissa. Merkittävistä muutoksista tai huoltokatkoista tiedotamme häiriötiedotteiden vastaanottajia.
Palvelunantaja ilmoittaa häiriötiedotteiden vastaanottajien yhteystiedot palvelun käyttöönoton yhteydessä ja ylläpitää yhteystietoja Kanta Ekstranetissä.
Toiminta sosiaali- ja terveydenhuollossa
Reseptikeskuksen käytön estävä häiriö
Häiriötilanteessa reseptit laaditaan atk-, paperi- tai puhelinlääkemääräyksinä ja kirjataan potilastietojärjestelmään. Reseptitiedot eivät häiriön aikana tallennu Reseptikeskukseen automaattisesti eikä tietoja tallenneta häiriön jälkeen käsin. Apteekki tallentaa häiriön aikana laaditun reseptin Reseptikeskukseen toimituksen yhteydessä. Tutustu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalliin häiriötilanteissa (pdf).
Potilastietovarannon ja Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käytön estävä häiriö
Potilas- ja asiakastietojärjestelmä tallentaa automaattisesti siihen häiriön aikana kirjatut merkinnät, kun tietovaranto on taas käytettävissä. Tutustu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalliin häiriötilanteissa (pdf).
Toiminta apteekissa
Potilaan välttämätön lääkehoito turvataan Kanta-palvelujen häiriötilanteessa. Tutustu apteekkien toimintamalliin häiriötilanteissa (pdf).
Ilmoitus muille viranomaisille
Jos kyseessä on terveydenhuollon tietojärjestelmän, laitteen tai tarvikkeen aiheuttama tilanne, joka on vaarantanut potilasturvallisuuden, ovat sekä järjestelmätoimittaja että palvelunantaja velvollisia tekemään ilmoitukset tarvittaville viranomaisille:
Palvelunantajan täytyy huomioida myös kyberturvallisuusohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (valtioneuvosto.fi).
Viranomaisten toiminta vakavassa häiriö- ja poikkeustilanteessa
Viranomaiset (THL, Kela, Valvira, DVV, STM, Fimea) arvioivat häiriötilanteen vakavuuden. Vakavassa häiriö- ja poikkeustilanteissa viranomaiset ohjeistavat, miten häiriötilanteen aikana toimitaan ja miten palataan normaaliin toimintaan. Viranomaiset välittävät arvioinnin pohjalta laaditun ohjeen palvelunantajien ilmoittamille yhteyshenkilöille, jotka vastaavat ohjeen jakelusta omissa organisaatioissaan.
Kansalaisten toiminta häiriötilanteissa
Tutustu kansalaisten ohjeistukseen häiriötilanteessa.
Tietoturvaloukkaukset
Jos epäillään, että henkilötiedot ovat vaarassa, lue ohjeet tietoturvaloukkausepäilyssä toimimiseksi omalta sivultaan.