Sote-ammattilaisten chattirobotti vastaa sosiaalihuollon kysymyksiin
Chattirobotilta voi kysyä esimerkiksi sosiaalihuollon asiakastietojen näkymisestä OmaKannassa ja tietojen luovuttamisesta. Kehitämme chattirobottia pilotista saatujen kokemusten ja käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
Palvelu kokoaa kaikki asiakkaan terveystiedot yhteen paikkaan ja parantaa tietojen liikkuvuutta. Potilastietovarannon käyttöä voi laajentaa erilaisilla toiminnallisuuksilla, kuten alaikäisen puolesta asioinnilla.
Palvelun avulla sosiaalipalveluiden asiakastiedot voidaan säilyttää turvallisesti ja ne ovat helposti käytettävissä. Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuudet helpottavat esimerkiksi ostopalveluissa syntyvien tietojen käsittelyä.
Lääkityslista parantaa lääkehoidon turvallisuutta: listassa näkyvät ajantasaisina henkilön käytössä olevat lääkkeet. Lääkityslistan ensimmäisen vaiheen ominaisuudet ovat otettavissa käyttöön kaikissa sote-organisaatioissa sekä apteekeissa.
Palvelun avulla myös terveydenhuollon ulkopuoliset organisaatiot voivat hyödyntää Potilastietovarantoon tallennettujen todistusten ja lausuntojen tietoja sähköisesti.
OmaKanta on kansalaisen ikkuna omiin terveystietoihin. Asiakas voi nähdä omat potilas- ja reseptitietonsa. Hän voi myös antaa luvan tietojen luovuttamiseen sekä rajata tietojen käyttöä.
Kannan avulla suomalaisten terveystiedot liikkuvat tarvittaessa muualle Eurooppaan – hyötyjä sekä kansalaisille että terveydenhuollon ammattilaisille
Euroopan unionin tavoitteena on, että kansalaisten terveystietoja voidaan muutaman vuoden kuluttua välittää kaikkialla EU:ssa sähköisesti, nopeasti ja turvallisesti maasta toiseen. Suomessa Kanta-palvelut tarjoavat rajapinnat, joiden avulla tiedot liikkuvat Eurooppaan.