Huoltaja tai muu henkilö, jolla on oikeus saada tietoa lapsen asioista, voi asioida OmaKannassa alle 18-vuotiaan lapsen puolesta. Tätä kutsutaan alaikäisen puolesta asioinniksi. Oikeus asiointiin tarkistetaan väestötietojärjestelmästä.
Näin asioit OmaKannassa lapsesi puolesta
Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi. Tunnistaudu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi.
Valitse Toisen puolesta asiointi -osio.
Valitse lapsi, jonka puolesta haluat asioida.
Jos lapsella on digitaaliset tunnistautumisvälineet, hän voi myös itse asioida OmaKannassa.
- katsella lapsen reseptejä ja terveystietoja
- katsella sosiaalipalveluissa tallennettuja lapsen asiakastietoja, jotka tulevat vaiheittain näkyviin OmaKantaan
- pyytää lapsen reseptin uusimista
- kuitata Kanta-informoinnin ja antaa luovutuslupia.
- kieltää lapsen tietojen luovuttamista
- tehdä tai nähdä lapsen hoito- ja elinluovutustahtoa
- tarkistaa lapsen terveystietojen luovutuksia.
Näiden asioiden hoitaminen lapsen puolesta edellyttää, että sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen arvioi lapsen päätöskyvyn. Siksi tällaisia asioita voi hoitaa ainoastaan ammattilaisen kanssa.
Tietojen näkyminen OmaKannassa huoltajalle
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen näkymisessä huoltajalle on alueellista vaihtelua. Tietojen näkymiseen vaikuttaa myös lapsen päätöskyvyn arviointi. Päätöskykyisellä lapsella on oikeus päättää, näkyvätkö hänen tietonsa huoltajalle.
Alle 10-vuotiaasta lapsesta kirjatut potilastiedot näkyvät tavallisesti huoltajalle OmaKannassa. Yli 10-vuotiaan lapsen tietojen näkyminen vaihtelee, koska tämä vaatii muutostöitä terveydenhuollon tietojärjestelmiin. Tietojen näkyminen huoltajalle edellyttää, että lapsen päätöskyky on arvioitu ja merkitty tämän tietoihin.
Suurin osa julkisesta terveydenhuollosta pystyy jo merkitsemään arvion yli 10-vuotiaan lapsen päätöskyvystä tämän tietoihin. Voit tiedustella lastasi hoitavasta terveydenhuollon yksiköstä, milloin lapsesi tiedot alkavat näkyä OmaKannassa.
Alle 10-vuotiaan lapsen reseptit tavallisesti näkyvät huoltajalle OmaKannassa. Yli 10-vuotiaan lapsen reseptien näkyminen vaihtelee, koska tämä vaatii muutostöitä terveydenhuollon tietojärjestelmiin. Tietojen näkyminen huoltajalle edellyttää, että lapsen päätöskyky on arvioitu ja merkitty tämän tietoihin.
OmaKannasta voit katsella niitä lapsen sosiaalipalvelujen asiakastietoja, joita sosiaalihuollon ammattilainen on tallentanut Kantaan. Sosiaalipalvelujen tiedot tulevat näkyviin OmaKantaan vaiheittain vuosina 2023–2026.
Lapsen puolesta asioiva huoltaja näkee lähtökohtaisesti kaikki alle 18-vuotiaan lapsen asiakastiedot OmaKannassa. Samat tiedot näkyvät myös lapselle.
Ammattilainen voi omalla päätöksellään tai lapsen perustellusta pyynnöstä rajata tietojen näyttämistä huoltajalle OmaKannassa. Vain yhtä huoltajaa koskevia rajoituksia ei kuitenkaan voida tehdä.
Miksi lapseni tiedot tai reseptit eivät näy OmaKannassa?
Jos lapsesi tiedot tai reseptit eivät näy OmaKannassa, syynä voi olla jokin seuraavista:
- Tietojen näkymistä on viivästetty, eli ammattilainen on päättänyt, että tiedot näkyvät OmaKannassa vasta myöhemmin.
- Lapsen resepti- tai terveystietoihin ei ole kirjattu arviota päätöskyvystä.
- Reseptin tai tietojen näkyminen huoltajalle on kielletty, eli päätöskykyinen lapsi on pyytänyt, että tietoja ei näytetä huoltajalle.
- Sosiaalipalvelujen yksikkö ei vielä tallenna asiakastietoja Kantaan.
Ennen 1.8.2016 kirjattuja reseptejä ja terveystietoja ei näy OmaKannassa.
Lapsen puolesta asiointi OmaKannassa erilaisissa tilanteissa
Yleensä molemmat vanhemmat voivat asioida lapsensa puolesta. Väestötietojärjestelmään on kuitenkin voitu kirjata tietoja erilaisista elämäntilanteista, jotka voivat vaikuttaa lapsen puolesta asiointiin OmaKannassa.
Jos asiointi OmaKannassa ei onnistu, syytä tilanteeseen voi kysyä Digi- ja väestöviraston asiakaspalvelusta (dvv.fi).
Jos lapsella on turvakielto, kumpikaan huoltajista ei voi automaattisesti asioida lapsen puolesta OmaKannassa. Tällöin huoltajat voivat hakea itselleen valtuutta asioida lapsensa puolesta tekemällä valtuushakemuksen Digi- ja väestötietovirastolle. Valtuushakemuksen käsittelyssä tarkistetaan lapsen turvakiellon syy, ja jos se on esimerkiksi huoltajan ammatti, valtuus voidaan antaa.
Jos kummallakin huoltajalla on turvakielto, kumpikaan huoltajista ei voi automaattisesti asioida lapsen puolesta. Tällöin huoltajat voivat yhdessä valtuuttaa toisen tai molemmat huoltajista asioimaan lapsen puolesta.
Jos vain yhdellä huoltajalla on turvakielto, lapsen puolesta voi asioida automaattisesti vain se huoltaja, jolla on turvakielto. Halutessaan huoltajat voivat valtuuttaa myös toisen huoltajan asioimaan lapsen puolesta.
Ohjeet huoltajien omatoimiseen valtuuttamiseen turvakieltotilanteissa löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta (suomi.fi). OmaKannassa terveysasioiden hoitamiseen tarvitset Suomi.fi-valtuuden Terveydenhuollon asioiden hoito (suomi.fi) ja sosiaalipalvelujen asiakastietoihin tarvitset valtuuden Sosiaalihuollon asioiden hoito (suomi.fi).
Jos lapsen huollosta on huollonjakosopimus ja se on kirjattu koodimuotoon väestötietojärjestelmään, lapsen puolesta asiointi onnistuu huollonjakosopimuksen mukaisesti. Jos asiointi ei onnistu, molemmat huoltajat voivat valtuuttaa toisensa Suomi.fi-palvelussa asioimaan lapsensa puolesta.
Ohjeet huoltajien omatoimiseen valtuuttamiseen huollonjakotilanteessa löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta (suomi.fi). OmaKannassa terveysasioiden hoitamiseen tarvitset Suomi.fi-valtuuden Terveydenhuollon asioiden hoito (suomi.fi) ja sosiaalipalvelujen asiakastietoihin tarvitset valtuuden Sosiaalihuollon asioiden hoito (suomi.fi).
Jos henkilöllä on tiedonsaantioikeus, hän voi vain katsella lapsen tietoja OmaKannasta. Tiedonsaantioikeutettu voi olla esimerkiksi lapsen vanhempi tai muu henkilö, jolla ei ole huoltajuutta tai päätöksenteko-oikeutta. Tiedonsaantioikeus kirjataan väestötietojärjestelmään vanhempien tekemän sopimuksen tai tuomioistuimen päätöksen perusteella.