Kanta-palvelujen kehittämisessä on omat vastuualueensa Kelalla, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella (THL) ja sosiaali- ja terveysministeriöllä (STM).
Myös moni muu toimija on mukana kehitystyössä. Yhteistyötä tehdään hyvinvointialueiden, yksityisten palvelunantajien, apteekkien, järjestelmätoimittajien, Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ja Valviran kanssa.
Kela
Kela vastaa Kanta-palvelujen toimeenpanohankkeiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Kela hoitaa myös viestintää sekä asiakas- ja sidosryhmäyhteistyötä.
Kela koordinoi ja tukee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajia Kanta-palvelujen käyttöönotossa. Lisäksi Kela huolehtii asiakasyhteistyöstä ja järjestää palvelujen käyttöönottoihin liittyvät tilaisuudet ja koulutukset.
Kela vastaa Kanta-palvelujen ylläpidosta ja teknisestä kehittämisestä, tietojärjestelmiin liittyvästä taustatuesta ja tukipalveluista, kansallisen koodistopalvelun teknisestä rakentamisesta ja yhteistestauksen koordinoinnista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vastaa Kanta-palvelujen toiminnallisesta suunnittelusta ja tukee toiminnallisia muutoksia, joita palvelujen käyttöönottoon liittyy.
THL osallistuu käyttöönottoihin sosiaali- ja terveydenhuollon sisältöjen ja toimintamallien asiantuntijana. Se tukee ja kouluttaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia esimerkiksi siinä, kuinka tiedot kirjataan omiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin.
THL määrittelee Kanta-järjestelmien ja niihin liittyvien tietojärjestelmien olennaiset vaatimukset. Se vastaa tietojärjestelmiin liittyvistä käsitteistöstä, tietorakenteista ja luokituksista.
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa Kanta-palvelujen yleisestä strategisesta ohjauksesta ja rahoituksesta.
STM vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ja Kanta-palvelujen tavoitteiden määrittelystä ja kehityspolusta sekä seuraa tuloksia. STM huolehtii asiakas- ja sidosryhmäyhteistyöstä strategisella tasolla sekä valmistelee Kanta-palveluja koskevan lainsäädännön.
Sosiaali- ja terveydenhuolto
Hyvinvointialueet ja muu julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto, yksityiset palvelunantajat sekä apteekit vastaavat siitä, että heidän käyttämänsä tietojärjestelmät ovat yhteensopivia Kanta-palvelujen kanssa. Tietojärjestelmät on toteutettava THL:n määrittelemien vaatimusten mukaisesti.
Toimijat vastaavat myös Kanta-palvelujen käyttöönotosta omassa organisaatiossaan. Käyttöönotot suunnitellaan yhteistyössä tietojärjestelmätoimittajien kanssa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat voivat osallistua Kanta-palvelujen kehitystyöhön esimerkiksi kehittämistyöpajoissa, joita järjestetään säännöllisesti.
Järjestelmätoimittajat
Suomessa on käytössä useita eri potilas- ja asiakastietojärjestelmiä. Järjestelmätoimittajat toteuttavat järjestelmänsä yhteensopiviksi Kanta-palvelujen kanssa. Tavoitteena on, että Kanta-palvelujen ominaisuudet saadaan kaikkiin järjestelmiin käyttöön lähes samanaikaisesti.
Kela järjestää tietojärjestelmätoimittajille yhteistyökokouksia ja tukitilaisuuksia, joista saa tietoa ja tukea Kanta-palvelujen ja niiden toiminnallisuuksien kehittämiseen ja määrittelyihin.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV)
Digi- ja väestötietovirasto vastaa tietojärjestelmäpalvelujen tunniste- ja varmennepalveluista.
Tietojärjestelmiä, arkistopalveluja ja sähköistä lääkemääräysjärjestelmää käyttävät henkilöt täytyy voida tunnistaa ja todentaa luotettavasti. Asiakirjat ja lääkemääräykset taas täytyy voida allekirjoittaa sähköisesti. Henkilöiden tunnistaminen ja sähköinen allekirjoitus toteutetaan DVV:n varmennepalvelujen ja toimintayksiköiden käyttöoikeuksien hallinnan avulla.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
Valvira ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisterejä (Terhikki- ja Suosikki-rekisterit) ja tiettyjä koodistoja. Rekistereiden tietoja tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisissa tietojärjestelmissä.
Kansalaisjärjestöt
Kansalaisjärjestöjen edustajat pääsevät vaikuttamaan Kanta-palvelujen kehittämiseen Kanta-järjestöpaneelissa. Järjestöpaneeli tuo yhteen kansalaisnäkökulman.
Järjestöpaneeli kerää kokemuksia ja havaintoja sekä tuottaa tietoa Kanta-palvelujen kehittämisen tueksi. Se on oiva mahdollisuus vaikuttaa Kanta-palvelujen kehittämiseen. Paneelin kautta myös jaetaan ajankohtaista tietoa siitä, miten Kanta-palveluja kehitetään.
Mukana on muun muassa useita potilasjärjestöjä sekä lapsiperheiden ja vanhusten järjestöjä. Paneelissa on 25 järjestöä toimikaudella 2024–2025. Järjestöpaneeli kokoontuu kaksi kertaa vuodessa.
Tämänhetkisen järjestöpaneelin toimikausi kestää vuoden 2025 loppuun. Tiedotamme verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissamme, kun järjestöpaneelin seuraavalle toimikaudelle haetaan osallistujia.