Utveckling av Patientdatalagret

Utveckling av Patientdatalagret

År 2024 satsar vi i utvecklingen av tjänsten bland annat på det som ändringarna i kunduppgiftslagen för med sig och på att föra in tidsbokningsuppgifter i Kanta-tjänsterna. Nytt är också möjligheten att lämna ut patientinformation till välbefinnandeapplikationer och hälsovårdsaktörers egna e-tjänster.

Vi uppdaterar som bäst innehållet på denna sida.

Under 2024 är de viktigaste utvecklingsbehoven i Kanta-tjänsterna inom hälso- och sjukvården följande:

Tidsbokning inom hälso- och sjukvården

I Patientdatalagret införs en funktion som gör det möjligt att arkivera och söka tidsbokningsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Genom Kanta-tjänsterna kan tidsbokningsuppgifterna i större utsträckning än tidigare utnyttjas av välfärdsområdena och andra producenter av social- och hälsovårdstjänster.  

I MittKanta blir det i framtiden möjligt för kunden att se tidsbokningsuppgifter och att gå över till tjänstetillhandahållarens tidsbokningssystem via en länk för att till exempel avboka och flytta bokade tider. Helhetsbilden av kundens situation blir tydligare när till exempel en yrkesperson inom primärvården i fortsättningen kan se de tidsbokningar som gjorts för kunden inom den specialiserade sjukvården.

Enligt kunduppgiftslagen ska de tidsbokningar inom hälso- och sjukvården som meddelas kunden sparas i Patientdatalagret senast från och med den 1 oktober 2026.

Läs mer om arkivering och sökning av tidsbokningsuppgifter (på finska).

Stöd för registerföring av material från privata tjänstetillhandahållare som har upphört med sin verksamhet

En privat tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården som upphör med sin verksamhet ska enligt lag överlämna de patient- och klienthandlingar som hör till registerföringen till FPA för förvaring. Skyldigheten gäller både handlingar i elektronisk form och handlingar i pappersform. Efter detta fördelas skyldigheterna i fråga om personuppgiftsansvaret mellan FPA och välfärdsområdet eller Helsingfors stad beroende på var tjänstetillhandahållarens hemort har varit.

Läs mer om arkivering av klient- och patientuppgifter efter att verksamheten upphört

Stöd för skötseln av den personuppgiftsansvariges skyldigheter byggs in i Patientdatalagret. Den personuppgiftsansvarige ska förutom att lämna ut uppgifterna kunna rätta eller makulera uppgifterna. Därför måste det göras ändringar i klient- och patientdatasystemen.  

Utlämnande av patientuppgifter till välbefinnandeapplikationer och hälsovårdsaktörers e-tjänster

Nya gränssnitt för utlämnande av patientuppgifter till välbefinnandeapplikationer införs i produktionsbruk i december 2024. Med hjälp av gränssnitten kan användaren se patientuppgifterna inte bara i MittKanta utan också med hjälp av välbefinnandeapplikationer. Till välbefinnandeapplikationerna räknas också välfärdsområdenas och privata social- och hälsovårdsaktörers egna e-tjänster. 

Kunden måste aktivera tjänsten och godkänna att uppgifter lämnas ut, så att hen kan få in sina egna patientuppgifter i en app eller e-tjänst. Leverantörer av välbefinnandeapplikationer måste certifiera sin app. 

Övervakning av tillgången till vård: bedömning av vårdbehovet 

Övervakningen och utvärderingen av tillgången till vård utvecklas som bäst. Inom primärvården och munvården kan man i framtiden följa upp tillgången till vård utifrån de uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna. En enhetlig Kanta-datastruktur gör det möjligt att utnyttja uppgifterna på ett smidigt sätt i vårdprocessen. 

I det första skedet införs en ny handling för bedömning av vårdbehovet i Patientdatalagret. Detta möjliggör en enhetlig modell för bedömning och uppföljning av vårdbehovet. Datastrukturen i handlingen Bedömning av vårdbehovet styr yrkespersonens arbete och stöder planeringen av vården. 

Sidan har uppdaterats 17.12.2024