Vision och målsättning för Kanta-tjänsterna

Inom social- och hälsovården bildar Kanta-tjänsterna en nationell digital tjänstehelhet som också är kopplad till internationella informationssystem. Kanta-tjänsterna blir fler och mångsidigare i enlighet med kundernas behov och utvecklingen av lagstiftningen.

Kanta-tjänsterna är en helhet av digitala tjänster som utvecklas kontinuerligt. Syftet med tjänsterna är att

  • stödja människors välbefinnande och vara en del av deras smidigt fungerande vardag
  • effektivisera social- och hälsovården
  • säkerställa att uppgifterna rör sig med människorna
  • betjäna samhället med hjälp av information.

Kanta-tjänsternas vision till 2030: Kanta-tjänsterna är hela Finlands pålitliga stöttepelare som förnyas ständigt

Utvecklingen av Kanta-tjänsterna styrs av en vision som har skapats i samarbete mellan FPA, THL och SHM. Visionen utgår ifrån att det finns ett växande behov för att utnyttja uppgifterna inom social- och hälsovården, och den tekniska utvecklingen ger nya lösningar för det här. Tack vare Kanta-tjänsterna är uppgifterna heltäckande i användning i tjänster, i kunskapsbaserad ledning och i innovationer.

MittKanta stöder välbefinnandet och är del av en smidig vardag

De digitala tjänsterna är en integrerad del av effektiva social- och hälsovårdstjänster och de utnyttjar data från Kanta på ett mångsidigt sätt. Det välbekanta, trygga och kundorienterade MittKanta hjälper oss alla att ta hand om vårt välbefinnande och förebygga sjukdomar. Medborgarnas digitala tjänster utgör en tydlig helhet, med den riksomfattande MittKanta-tjänsten som en del av en smidig och interaktiv servicestig.

Kanta effektiviserar social- och hälsovården

Användningen av Kanta-tjänsterna har blivit en etablerad del av social- och hälsovårdspersonalens arbete. Det sparar resurser för att möta kunderna och eliminerar behovet att överföra information på papper. Informationssystemen har en lättanvänd vy som ger tillgång till uppgifterna i Kanta. Artificiell intelligens och automatisering utnyttjas. Kanta främjar samordningen av social- och hälsovården genom att överföra information mellan dem. 

Kanta-data tjänar hela samhället

Kanta producerar enhetlig och jämförbar social- och hälsovårdsinformation för beslutsfattande, forskning, innovation och myndighetsuppgifter. De lagrade uppgifterna används på många sätt. De nationella Kanta-tjänsterna minskar det överlappande arbetet och ökar kostnadseffektiviteten.

I Kanta rör sig informationen med personen

I Kanta följer informationen med klienten eller patienten, också när hen flyttar eller använder flera olika social- och hälsovårdstjänster – offentliga eller privata. I Kanta finns information tillgänglig också inom Europa som stöd för vården. Den tekniska utvecklingen och interoperabiliteten bygger på öppna gränssnitt och internationella standarder. Detta gör det möjligt för nationella, regionala och privata digitala tjänster att samverka.

Sidan har uppdaterats 8.4.2025