Reformen av webbtjänsten framskrider i etapper. Den gamla versionen finns kvar vid sidan av den nya, och kan användas tills det finns tillräckligt med funktioner i den nya tjänsten. Övergången till den helt nya MittKanta sker under 2025.
Webbtjänstens tillgänglighet har bedömts på FPA.
Hur tillgänglig är webbtjänsten?
Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. (WCAG-riktlinjerna 2.1 nivåerna A och AA)
Innehåll som inte är tillgängligt
Användarna kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Nedan följer en förteckning över problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem på webbplatsen som inte finns med i förteckningen ber vi dig meddela oss om saken.
Innehåll eller funktioner som ännu inte är helt tillgängliga:
- Läsnings- och navigeringsordningen går inte framåt logiskt på alla sidor. (WCAG 2.4.3.)
- Alla element som fyller samma funktion presenteras inte på ett enhetligt sätt på olika sidor i webbtjänsten. (WCAG 3.2.4.)
- I PDF-dokumenten finns brister i informationen och strukturerna, vilket orsakar problem till exempel för dem som använder skärmläsare (WCAG 1.3.1., 1.3.2., 2.4.2., 2.4.5. och 3.1.1.)
Vi åtgärdar de här bristerna innan det nya gränssnittet ersätter den gamla webbtjänsten helt och hållet.
Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll
De lagstadgade kraven omfattar inte innehåll som producerats av en utomstående aktör i webbtjänsten och som inte finansieras, utvecklas eller övervakas av tjänstetillhandahållaren. Exempel på sådan information i MittKanta är patientuppgifter och uppgifter om välbefinnande.
Ge respons på tillgängligheten
Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår tjänst? Meddela oss om saken så att vi kan göra vårt bästa för att avhjälpa bristen.
Ge respons på tillgängligheten på en elektronisk blankett.
Tillgänglighetsresponsen tas emot av FPA:s tekniska support.
Övervakning av tillgängligheten
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.
Om du inte är nöjd med svaret eller inte får svar inom 2 veckor kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns detaljerade anvisningar om hur du kan göra anmälan och hur saken behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
- webbplatsen tillganglighetskrav.fi
- e-post: saavutettavuus(at)avi.fi
- telefonnummer (växel): 0295 016 000.
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra tillgängligheten
Vi uppdaterar det här utlåtandet vart efter som vi avhjälper bristerna. Vi har förbundit oss att förbättra webbtjänsternas tillgänglighet. Vi säkerställer tillgängligheten genom bland annat följande åtgärder:
- Vi beaktar tillgänglighetskraven när vi utvecklar tjänsterna.
- Vi satsar på att språket ska vara lättfattligt.
- Vi beaktar tillgänglighetskraven redan när vi gör upphandlingar.
- Vi tillhandahåller tillgänglighetsutbildning för vår personal.