Aktuellt
14.3.2025
Meddelande
Webbplatsen kanta.fi ändrar utseende den 22 mars - inloggningen i MittKanta förblir oförändrad
Webbplatsen Kanta.fi ändrar utseende den 22 mars. Webbplatsens färger och fonter ändrar, men inloggningen i MittKanta förblir oförändrad.
4.3.2025
Störningsmeddelande - Professionella
Störningen i apotekens förfrågningstjänst för direktersättningar har upphört
4.3.2025
Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts i mottagningstjänsten för uppgifter om läkemedelsinköp och redovisningsdata
4.3.2025
Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts i tjänsten för förfrågan om direktersättningsuppgifter
27.2.2025
Störningsmeddelande - Professionella
Störningen i Kelain har upphört
27.2.2025
Störningsmeddelande - Professionella
En störning har upptäckts i Kelain
25.2.2025
Meddelande - Utvecklare
Systemuppdatering i Datalagret för bildmaterial – testa i kundtestmiljön från och med 10.3.
En systemuppdatering görs snart i Datalagret för bildmaterial. Du kan komma överens om ett gemensamt testtillfälle med Kanta-tjänsterna.
13.2.2025
Störningsmeddelande
En störning upptäckts i Kanta Extranät
13.2.2025
Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i mars 2025
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
11.2.2025
Blogg - Systemutvecklare
Fokusområden för utvecklingen av Kanta-tjänsterna 2025: samarbete ger smidigare informationshantering
Kanta-tjänsterna är en helhet som befinner sig i ständig utveckling. I år förnyar vi den tekniska grunden för tjänsterna, utvecklar nytt informationsinnehåll för de befintliga tjänsterna och utökar vårt tjänsteutbud. Vad allt tas i beaktade när vi utvecklar Kanta-tjänsterna?
10.2.2025
Meddelande - Utvecklare
Kundnöjdhetsenkäter 2024: Kunderna allt nöjdare med utvecklingen av Kanta-tjänsterna – datasäkerheten på toppnivå
Hösten 2024 utredde vi hur nöjda kunderna är med Kanta-tjänsterna. Resultaten visar att nöjdheten som helhet är på en god nivå. Särskilt inom den offentliga social- och hälsovårdssektorn var kunderna nöjdare med utvecklingen inom Kanta-tjänsterna jämfört med året innan. Bland svaren fanns förvisso också förslag till förbättringar.
10.2.2025
Störningsmeddelande
Störningen i det Gränsöverskridande recept har upphört
10.2.2025
Störningsmeddelande
En störning har upptäckts i Gränsöverskridande recept mellan Finland och Estland
4.2.2025
Artikel - Systemutvecklare
Kanta-tjänsterna tillhandahåller unika uppgifter för forskning inom hälso- och sjukvården
Kanta-tjänsternas datamaterial utgör en viktig informationskälla för forskning. Tack vare detta kan man göra omfattande och aktuella analyser av till exempel recept och användningen av läkemedel.
30.1.2025
Meddelande - Professionella
THL och FPA erbjuder stöd för dokumentation inom socialvården även i fortsättningen – projektet Kansa-koulu avslutades vid årsskiftet
Dokumentationen som hör till socialvårdens yrkesutbildade personers dagliga arbete förändras i och med att strukturerad dokumentation tas i bruk. Det är särskilt viktigt att införa strukturerad dokumentation när Kanta-tjänsterna tas i bruk. THL och FPA fortsätter att stödja social- och hälsovårdsorganisationerna när Kansa-koulu-projektet avslutas.
28.1.2025
Servicemeddelande - Systemutvecklare
Avbrott i Kanta-tjänsterna i februari 2025
Här publicerar vi planerade uppdaterings- och serviceåtgärder som kan ge upphov till avbrott i tjänsterna under månaden. Vi beklagar de eventuella olägenheterna.
28.1.2025
Störningsmeddelande - Systemutvecklare
Störningen i Patientdatalagret har upphört.
28.1.2025
Störningsmeddelande - Medborgare
Störningen i MittKanta tjänsten har upphört.
28.1.2025
Störningsmeddelande - Medborgare
En störning har upptäckts i MittKanta tjänsten.
28.1.2025
Störningsmeddelande - Systemutvecklare
En störning har upptäckts i Patientdatalagret.