Kanta-tjänsterna i sociala medier

Kanta-tjänsterna i sociala medier

Kanta-tjänsterna är aktiva i flera sociala medier. Vi informerar i sociala medier för att vi vill nå våra kunder på samma ställen där de också annars spenderar tid.

Vi betjänar kunderna på Instagram och Facebook. På LinkedIn och X informerar vi social- och hälsovårdspersonal, systemutvecklare, beslutsfattare och andra viktiga intressentgrupper och samarbetspartner om aktuella frågor som gäller Kanta-tjänsterna och digitaliseringen inom social- och hälsovården.
Kanta-tjänsterna har också en YouTube-kanal. Där kan du bland annat se korta videor om MittKanta och Kanta-tjänsterna. 

Kanta-tjänsternas konton i sociala medier

Kanta-tjänsterna har verifierade användarnamn och konton i följande sociala medier: Följ oss i de sociala medierna:

Så administreras och modereras Kanta-tjänsternas konton i sociala medier

FPA:s kommunikationsenhet ansvarar för att inrätta och administrera Kanta-tjänsternas kanaler i sociala medier. Resultatenheten för närservice till kunder ansvarar för kundservicen i sociala medier.

Vi bevakar diskussionerna på våra konton i sociala medier och besvarar kundernas frågor under tjänstetid.

Av dataskyddsskäl kan vi inte besvara frågor som innehåller personliga eller känsliga uppgifter. Personuppgifter ska inte delas i sociala medier ens i privata meddelanden. Kunder som behöver personlig vägledning hänvisas till Kanta-tjänsternas andra kundservicekanaler.

Det innehåll som Kanta-tjänsterna publicerar i sociala medier riktas till alla som är intresserade av Kanta-tjänsternas verksamhet. Därför är det viktigt för oss att alla som besöker våra konton i sociala medier känner sig trygga.

Kom ihåg etikettreglerna. Alla har rätt att ställa frågor eller skriva kommentarer utan rädsla för att utsättas för osakligt beteende.

Vi döljer eller raderar kommentarer som

  • innehåller grova uttryck eller kränkande påhopp
  • anstiftar till brott, delar olagligt material eller hänvisar till olagligt eller osakligt material
  • är hotfulla
  • är rasistiska eller på något annat sätt förringar någons människovärde
  • säljer eller marknadsför en produkt eller tjänst
  • •    baserar sig på falska nyheter, desinformation eller konspirationsteorier.

Vi raderar också återkommande likadana kommentarer. Dessutom raderar vi kommentarer som innehåller personliga uppgifter om skribenten eller någon annan eller på något annat sätt strider mot dataskyddsbestämmelserna. 

Administratörerna har rätt att vägra en användare åtkomst till innehållet på organisationskontot om användaren upprepade gånger bryter mot reglerna.

 

Ta kontakt

Om du har frågor eller lägger märke till osakligt beteende på våra konton kan du kontakta FPA:s kommunikationsenhet: viestinta@kela.fi.

Sidan har uppdaterats 2.1.2025