För att tillhandahållarna av social- och hälsovårdstjänster ska kunna använda Kanta-tjänsterna måste de registrera och lagra klient- och patientdata med hjälp av gemensamma strukturer som man kommit överens om på förhand.
Utnyttjandet av patientens eller klientens uppgifter över verksamhetsenhetsgränser är möjligt när uppgifterna har lagrats i Patientdatalagret och Socialvårdens klientdatalager på ett tekniskt enhetligt sätt.
Verksamhetsmodellerna och förfaringssätten stöder det vardagliga arbetet
Användningen av Kanta-tjänsterna styrs inom hälso- och sjukvården med hjälp av nationella verksamhetsmodeller och inom socialvården med hjälp av förfaringssätt.
Nationella verksamhetsmodeller och förfaringssätt omfattar bland annat
- enhetlig registreringspraxis
- principer för användning och utlämnande av uppgifter
- säkerställande av Kanta-tjänsternas funktion i ändringssituationer.
Enhetliga verksamhetsmodeller och förfaringssätt ska iakttas för att kunna försäkra sig om att data behandlas korrekt och att det vardagliga arbetet följer informationssäkerhetsplanen.
För social- och hälsovårdens nationella verksamhetsmodeller och förfaringssätt och för styrningen av strukturell registrering ansvarar Institutet för hälsa och välfärd (thl.fi).
På THL:s sidor kan du läsa närmare om
På sidorna finns också länkar till servicespecifika verksamhetsmodells- och förfaringssättsdokument och guider om strukturell registrering.