Menyvisning
Tjänster och införanden
Det är obligatoriskt att ansluta sig till Kanta-tjänsterna för de flesta tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovårdsområdet och apotek. Kanta-tjänsterna ger stöd vid införandet av tjänster och tilläggsfunktioner.
Anslutning till Kanta-tjänsterna och förberedelser
Att ansluta sig till Kanta-tjänsterna är lagstadgat för största delen av tjänstetillhandahållarna inom social- och hälsovården och apoteken.
Patientdatalagret
De patientuppgifter som lagrats i Patientdatalagret kan utnyttjas i realtid och på ett datasäkert sätt av hälso- och sjukvårdspersonalen över områdes- och organisationsgränserna.
Recept
Med hjälp av Recepttjänsten förvaras och förvaltas uppgifter om recept och läkemedelsexpedieringar. När uppgifterna lagras på ett och samma ställe förbättras kontinuiteten i vården och informationsflödet.
Socialvårdens klientdatalager
Klientuppgifterna i Socialvårdens klientdatalager är lättillgängliga för socialvårdspersonalen. Dessutom visas uppgifterna för klienten i MittKanta.
Datalagret för bildmaterial
Datalagret för bildmaterial är en tjänst som hör till Kanta-tjänsterna, där man arkiverar bildmaterial som uppkommer i samband med vården av patienter.
Kelain
Kelain är en tjänst som möjliggör uppgörande av elektroniska recept. Det är ett bra alternativ när läkaren eller tandläkaren inte är anställd inom hälso- och sjukvården och inte heller fungerar som självständig yrkesutövare.
Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen
Med hjälp av Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen kan intyg och utlåtanden som lagrats i Kanta-tjänsterna förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården. Den elektroniska förmedlingen gör det smidigt att sköta ärenden.
Datalagret för egna uppgifter
Datalagret för egna uppgifter är en Kanta-tjänst där användaren kan spara uppgifter om sitt välbefinnande. I framtiden kan en tjänsteproducent inom social- och hälsovården använda uppgifterna som stöd för beslut och diagnoser, om användaren så vill.
Hälsoappars gränssnitt
Med hjälp av hälsoappars gränssnitt kan olika applikationer och digitala ärendehanteringstjänster hämta uppgifter från Kanta med kundernas tillstånd. Gränssnittet möjliggör utveckling av nya hälsotjänster.
Fokusområden inom Kanta-tjänsterna
I utvecklingen av Kanta-tjänsterna betonas år 2024 bland annat stödet för utvecklingen av digitaliseringen av social- och hälsovårdsorganisationerna samt förnyelsen av MittKanta.