När patientens remisser och vårdrespons lagras i Kanta-tjänsterna
- kan handlingarna tas fram som stöd för vården av patienten oberoende av var patienten vårdas
- är informationen lättare tillgänglig även för andra än den ursprungliga avsändaren och mottagaren
- uppfylls den personuppgiftsansvariges arkiveringsskyldighet
- visas remisshandlingarna och handlingar med vårdsrespons för patienten i MittKanta.
Att remiss och vårdrespons sparas i Kanta-tjänsterna ersätter dock inte befintliga integrationer eller processerna för remiss-vårdrespons mellan avsändaren och mottagaren. Remiss och/eller vårdrespons skickas till en annan vårdenhet via befintliga system för remiss-vårdrespons i enlighet med gällande praxis.
Användning av remiss och vårdrespons
Remisser och vårdrespons sparas i Kanta-tjänsterna med hjälp av de nationella vyerna LÄH och PAL.
Remissvyn (PAL) används när en patient hänvisas till en annan vårdorganisation för att få hälso- och sjukvårdstjänster. Remissvyn kan också användas i situationer där man inte överför vårdansvaret utan bara ber om konsultation hos en annan organisation
Vyn Vårdrespons (PAL) används när uppgifterna om den utförda vården sammanställs till vårdrespons till den aktör som skrivit remissen eller som annars svarar för den fortsatta vården
Läs mer om behandling och arkivering av remisser och vårdrespons samt om datainnehållet:
Remisser och vårdrespons överför vårdansvaret till en annan aktör, varvid utlämnandet av uppgifter mellan parterna är nödvändigt för att vården ska kunna fortsätta. Om remiss och vårdrespons avtalas med patienten, så att hen vet att uppgifterna lämnas ut. I denna situation gör lagen det möjligt att lämna ut uppgifter och det behövs inget separat samtycke eller tillstånd för utlämnande.
Om kunden inte har gett något tillstånd för utlämnande eller har meddelat förbud mot utlämnande, lämnas uppgifterna i remissen och vårdresponsen inte ut så att andra tjänstetillhandahållare kan läsa dem via Kanta-tjänsterna. Detta hindrar dock inte att de parter som deltar i vården förmedlar remisser och vårdsrespons via remissystem, så att kundens vård kan tryggas.
Remisserna visas på en sida för sig i avsnittet Hälso- och sjukvårdsuppgifter i MittKanta. Eftersom samma remiss arkiveras i både den sändande och den mottagande organisationen ser den enskilda personen alltid den senaste versionen av remissen i MittKanta.
I MittKanta kopplas vårdrespons till remissen alltid när det är möjligt. Om vårdresponsen inte är kopplad till någon remiss visas den i avsnittet Svar i vården utan remiss. Även i fråga om vårdsrespons visas den senast arkiverade versionen alltid för den enskilda personen, om vårdresponsen har arkiverats i både den sändande och den mottagande organisationen.
Så här börjar du använda remiss och vårdrespons
Du kan införa funktionen efter att din organisation har anslutit sig som användare av Patientdataarkivet.
Gör så här när du vill börja använda remisser och vårdrespons:
Kontakta din informationssystemleverantör och försäkra dig om att funktionen kan införas i ditt patientdatasystemet.
De system där remiss och vårdrespons har samtestats finns också på webbsidan Läget i fråga om Patientdatalagret
Kom överens med din systemleverantör om införande av funktionen och om de uppgifter som måste utföras.
Gör ett ibruktagningsprov tillsammans med din systemleverantör, om det är första gången remiss och vårdrespons införs i patientdatasystemet. Provet utförs med ett testfall vid en tidpunkt som man kommer överens om på förhand.
Ibruktagningsprovet kan utföras för hela processen för remiss-vårdrespons, varvid två tjänstetillhandahållare inom hälso- och sjukvården deltar i provet: avsändaren och mottagaren. Om införandet av funktionen är aktuell endast i fråga om remisser, kan man vid provet endast säkerställa att remissen arkiveras.
Skicka en rapport om ett framgångsrikt genomfört ibruktagningsprov till FPA.
Funktionen kan börja användas omedelbart efter ett framgångsrikt genomfört ibruktagningsprov.