Recept

Recept

Recepttjänsten ingår i de riksomfattande Kanta-tjänsterna. Med hjälp av den förvaras och förvaltas uppgifter om recept och läkemedelsexpedieringar.

När en tjänstetillhandahållare inom social- eller hälsovården eller ett apotek börjar förskriva eller expediera recept måste de ta i bruk Recepttjänsten. 

Personalen lagrar alla elektroniska recept och expedieringsanteckningarna i dem i Kanta-tjänsternas Recepttjänst. Uppgifterna i Recepttjänsten används med hjälp av patientdata- eller apotekssystemen.

När uppgifterna om recept lagras på ett och samma ställe förbättras såväl kontinuiteten i vården som informationsflödet mellan patienten och den vårdande personalen.

Recepttjänsten kan tas i bruk av

  • tjänstetillhandahållarna inom social- och hälsovården
  • apotekarna
  • sjukhusapoteken.

Processen för ibruktagande av tjänsten framskrider i etapper. Läs mer om införandet av Recepttjänsten.

Tjänster och funktioner i anslutning till recept

Läkemedelsdatabasen

Uppgifterna i recepten måste grunda sig på uppgifterna i Läkemedelsdatabasen som förvaltas och uppdateras av Kanta-tjänsterna. Läkemedelsdatabasen innehåller de uppdaterade uppgifter om läkemedlen som behövs för förskrivning och expediering. Läs mer om Läkemedelsdatabasen.

Recept för sjukhusapotek och Kanta-medicineringslistan

Utöver de enhetliga läkemedelsuppgifter som finns i Läkemedelsdatabasen förbättras patient- och medicineringssäkerheten också av det elektroniska receptet för sjukhusapotek och Kanta-medicineringslistan. Läs mer om recept för sjukhusapotek och Kanta-medicineringslistan.

Kelain

Om du är läkare eller tandläkare och skriver recept för privat bruk och utan förtjänstsyfte, behöver du inte ta i bruk Recepttjänsten. Recept upprättas gemensamt med hjälp av tjänsten Kelain. Läs mer om tjänsten Kelain.

Kanta-tjänsternas anvisningar och stöd för kunderna i Recepttjänsten

De yrkespersoner som använder Recepttjänsten följer enhetliga nationella verksamhetsmodeller och anvisningar. Tack vare det är det bland annat möjligt att utnyttja kunduppgifter över verksamhetsenheternas gränser. Läs mer om verksamhetsmodellerna och anvisningarna.
Vi tillhandahåller råd och stöd i olika skeden av kundrelationen hos Kanta-tjänsterna samt vid förändringar och störningar. Läs mer om kundrelation och stöd.

Sidan har uppdaterats 14.6.2024