Nedan beskrivna åtgärder hjälper vid de flesta problem med inloggningen i Kelain.
PIN-kod för certifikatkortet
Om du glömt PIN-koden för ditt certifikatkort eller om kortet låst sig, kan du vid behov be om hjälp hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata DVV (dvv.fi) som utfärdar korten.
Anvisningar för att frigöra PIN-koden finns på DVV:s webbplats (dvv.fi).
Problem med kortläsaren
”Certifikat erhölls inte från kortläsaren” är det vanligaste felmeddelandet när man loggar in i Kelain. I det här fallet och med andra kortläsarproblem hjälper vanligen nedan beskrivna åtgärder.
Avlägsna certifikatkortet och kortläsaren
- Ta ut ditt certifikatkort ur kortläsaren
- Koppla loss kortläsaren från datorn
- Sätt in kortläsaren i en annan USB-port. Kontrollera att kortläsaren är ordentligt fastsatt i datorn.
- Placera kortet i läsaren. Kontrollera att kortet är rätt vänt i läsaren. Försök logga in på nytt i Kelain.
- Om du inte lyckas logga in efter dessa åtgärder: starta om din dator.
Tekniska kraven
Kontrollera om din dator och den webbläsare du använder uppfyller de tekniska kraven för Kelain.
Installera kortläsarprogrammet på nytt
När du har kontrollerat punkterna ovan: radera kortläsarprogrammet från datorn och installera sedan den senaste programversionen från DVV:s webbplats (dvv.fi).
Anvisningar med bilder för kontroll av de tekniska kraven i Kelain och för ominstallering av kortläsarprogrammet i olika operativsystem:
Kontakta Kelas tekniska support
Om anvisningen inte är till hjälp, kontakta Kelas Tekniska support.
För att problemet ska kunna lösas snabbare ska du innan du tar kontakt utreda och anteckna följande:
- datorns operativsystem och operativsystemets version
- webbläsare med vilka du försökt logga in i Kelain
- också webbläsarnas versionsnummer
- version av det kortläsarprogram som installerats i din dator
- vilka felmeddelanden du fått av Kelain
- om Kelain fungerat på samma dator tidigare
FPA Teknisk support
e-post: tekninentuki@kanta.fi
telefonnummer: 020 63 47787 (vardagar kl. 7–17)