SHM och THL: Utvecklingen av informationshanteringen under de närmaste åren syftar till ett mer omfattande utnyttjande av Kanta-tjänsterna

Meddelande - Professionella Skrivet 25.3.2025

Kanta-tjänsterna är ett nationellt datalager som stöd för den dagliga vården och tjänsterna, men i allt högre grad även en informationskälla för ledning genom information och för forskning. Målet med utvecklingen är att social- och hälsovårdsuppgifterna ska kunna utnyttjas smidigare både i det dagliga arbetet och i förbättringen av servicesystemet.

Den nationella informationshanteringen inom social- och hälsovården består av Kanta-tjänsterna och andra lösningar. Främjandet av integrationen av social- och hälsovården, stödet för kunskapsbaserat beslutsfattande och den allt mer internationella informationshanteringen styr utvecklingen av Kanta-tjänsterna under detta decennium.

Inom social- och hälsovården är det viktigt att avgöra hur man ska förutse servicebehovet, hur personalen ska räcka till och hur kostnaderna ska hanteras. Informationshantering är ett sätt att skapa ett kunskapsunderlag som stöd för beslut. Nyttan kan endast utmätas till fullo genom att ta i bruk de nationella tjänsterna och utveckla uppgifternas kvalitet tillsammans.

För att nyttan ska realiseras krävs åtgärder av alla

Under de närmaste åren ska man införa funktioner som underlättar social- och hälsovårdspersonalens arbete, till exempel rätten att få information mellan social- och hälsovårdstjänsterna, elektroniska intyg och förmedling av dem samt tidsbokningar inom hälso- och sjukvården.

– Det är aldrig bara fråga om en ändring av informationssystemet, utan om en ändring av verksamheten och att underlätta yrkespersonalens arbete genom informationshantering, betonar specialsakkunnig Anna Sandberg vid social- och hälsovårdsministeriet.

Det lönar sig att börja planera införandet i tid så att beställningarna kan skickas till systemleverantörerna i god tid före de lagstadgade tidsfristerna och så att anpassningen till den övriga systemutvecklingen lyckas. Man bör också fästa ännu större uppmärksamhet vid användbarheten redan i planeringsskedet.

Ett gemensamt, långsiktigt mål uppstår genom att värdera alternativa utvecklingsobjekt

– Genom att stärka kontinuiteten i vården och servicen samt informationsflödet mellan sektorerna stöder man social- och hälsovårdsreformen", säger ledande sakkunnig Päivi Achté vid Institutet för hälsa och välfärd. Gemensamma social- och hälsovårdstjänster förutsätter smidig gemensam informationshantering.

En tydlig, långsiktig syn på utvecklingen av informationshanteringen inom social- och hälsovården är viktig för att aktörerna ska kunna förbinda sig till utvecklingen och att den nytta som eftersträvas också realiseras i yrkespersonalens arbete. Ju starkare aktörerna förbinder sig till långsiktig utveckling, desto säkrare drar de yrkesutbildade personerna nytta av informationshanteringslösningarna.

Kontinuiteten i vården och tjänsterna förutsätter mer omfattande nationellt informationsinnehållen inom hälso- och sjukvården  

När resurserna krymper bör nyttan med informationshanteringen utmätas så snart som möjligt, betonar Anna Sandberg.

Under de närmaste åren kommer följande nationellt prioriterade informationsinnehåll och funktioner att ge nytta:

  • En gemensam, heltäckande och aktuell lista över alla läkemedel som förskrivits patienten effektiviserar hanteringen av medicineringen och ökar patientsäkerheten.
  • Att spara intyg och utlåtanden i Kanta och förmedla dem elektroniskt till myndigheterna påskyndar beslutsfattandet.
  • Ett smidigare utnyttjande av information mellan sektorerna stöder integrationen av social- och hälsovårdstjänsterna.
  • Social- och hälsovårdsgemensam information om funktionsförmågan stöder uppföljningen av tjänsternas effektivitet och kundernas delaktighet.
  • Det blir lättare att administrera tidsbokningar när uppgifterna om tidsbokningen finns till påseende i Kanta-tjänsten.
  • Uppgifterna från bedömningen av vårdbehovet kan utnyttjas i vårdprocessen över organisationsgränserna.
  • Resultaten av screeningundersökningar finns samlade i Kanta-tjänsten.

Större nytta med mindre dokumentation

I framtiden är Kanta en central informationskälla även i THL:s nationella datalager för välfärd samt social- och hälsovården. Det nationella datalagret svarar på informationsledningens och forskningens behov. Överlappande dokumentation minskar när information som en gång sparats utnyttjas på ett förnuftigt sätt för olika användningsbehov med hjälp av det nationella datalagret.

Möjligheten att utnyttja hälsouppgifter mellan EU-länderna utökas under de närmaste åren, eftersom man genom att harmonisera hälsouppgifterna möjliggör överföring av uppgifter mellan EU-länderna. Kanta-tjänsterna är en funktionell grund med vilken man i Finland uppfyller kraven i den nya lagstiftningen. Med hjälp av Kanta-tjänsterna ordnas internationellt utbyte av hälsouppgifter när medborgarna rör sig i olika länder.

Att ansluta sig till Kanta inom socialvården stöder integrationen av social- och hälsovården och stärker informationsunderlaget 

Att ansluta sig till Kanta inom socialvården är en av tyngdpunkterna i informationshanteringen. En smidig överföring av information är väsentlig för hela servicesystemet när socialvårdens uppgifter överförs till Kanta-tjänsterna till fullo.

Med hjälp av Kanta-tjänsterna kan man förmedla nödvändig information mellan socialvårdens tjänster och hälso- och sjukvården.

Nationellt enhetlig information om användningen av socialtjänster finns redan nu till exempel via socialvårdens uppföljningsregister. I uppföljningsregistrets utvecklingsväg beskrivs den kommande utvecklingen av registret och de utvidgade informationsinnehållen.

Inom social- och hälsovården är det viktigt att avgöra hur man ska förutse servicebehovet, hur personalen ska räcka till och hur kostnaderna ska hanteras. Informationshantering är ett sätt att skapa ett kunskapsunderlag som stöd för beslut. Nyttan kan endast utmätas till fullo genom att ta i bruk de nationella tjänsterna och utveckla uppgifternas kvalitet tillsammans. 

Mer information

I utvecklingsvägkartan och tyngdpunkterna beskrivs de nya informationsinnehållen och funktionerna i Kanta under de närmaste åren.

Päivi Achté
Ledande sakkunnig
Institutet för hälsa och välfärd
fornamn.efternamn(at)thl.fi

Anna Sandberg
Specialsakkunnig
Social- och hälsovårdsministeriet
fornamn.efternamn(at)gov.fi