Innehållspublicerare

I Norra Österbotten börjar uppgifterna om socialservice visas i MittKanta

Meddelande - Professionella Skrivet 28.11.2023 Alla meddelanden

Klienten kan inom kort se också sina klientuppgifter om socialservice i MittKanta. Klienterna i Norra Österbottens välfärdsområde är de första som kan se sina uppgifter. Uppgifterna börjar visas stegvis.

Klienterna i Norra Österbottens välfärdsområde, det vill säga Pohde, kan inom kort i webbtjänsten MittKanta se inte bara sina hälso- och sjukvårdsuppgifter utan också sina uppgifter som registrerats i socialservicen. 

– Det är fråga om en stor förändring i informationssystemen. Vårt mål är att de första klientuppgifterna om socialservicen ska visas i MittKanta den 30 november 2023, berättar Marjo Hirvonen, specialist på Kanta-tjänsterna vid FPA.

Det är lätt att kontrollera uppgifterna i MittKanta 

– För klienten är den största fördelen att hen i framtiden med en inloggning kan se både hälso- och sjukvårdens och socialservicens uppgifter i MittKanta, konstaterar Hirvonen.

Klienten kan i MittKanta ta del av handlingar som har upprättats om hen under besök hos socialservicen. Sådana handlingar är till exempel beslut och planer. I MittKanta kan man dessutom kontrollera till exempel när ens klientrelation börjat samt kontaktinformationen till kontaktpersonen. 

Många av dessa uppgifter kan tidigare ha skickats till klienten endast i pappersform. När uppgifterna finns i MittKanta finns de kvar och det är lätt att ta fram dem på nytt. Om klienten inte själv använder digitala tjänster kan hen ge någon närstående fullmakt att sköta ärenden för sin räkning, varvid uppgifterna visas i MittKanta även för fullmaktshavaren.

För klienterna i Norra Österbottens välfärdsområde börjar uppgifterna om socialservice stegvis visas i MittKanta

I början syns alla uppgifter om socialservicen i Norra Österbottens välfärdsområde endast på de orter där uppgifterna registreras i det nya klientdatasystemet Saga. Det nya systemet används för närvarande i Karlö, Tyrnävä, Lumijoki, Siikalatva och Kärsämäki. Dessutom börjar uppgifterna om familjerättsliga tjänster och tjänster för personer med funktionsnedsättning visas i MittKanta för klienterna i Norra Österbottens välfärdsområde. 

Men inte alla uppgifter om socialservicen visas i MittKanta. Klienten kan inte i MittKanta se till exempel handlingar som gäller föräldraskapsutredning, skyddshemstjänster samt handlingar som gäller förebyggande av våld i nära relationer och i hemmet, betalningsförbindelser eller borttagna handlingar. 

– Det har slagits fast i välfärdsområdet att barnskyddsanmälningar och anmälningar om oro visas i MittKanta först när man har hunnit behandla dem tillsammans med klienten. På så sätt är MittKanta inte det första stället där klienten får information om en barnskyddsanmälan eller en anmälan om oro som gjorts om hen, berättar Norra Österbottens välfärdsområdets socialdirektör Leena Pimperi-Koivisto.

Alla uppgifter om socialservice börjar så småningom visas i MittKanta också på andra håll

Klientuppgifterna i välfärdsområden och inom privat socialservice börjar visas i MittKanta under åren 2023–2026. För att uppgifterna ska visas i MittKanta måste de som tillhandahåller socialservice först göra tekniska ändringar i sina egna informationssystem. 

Alla uppgifter om socialservice kommer inte in i MittKanta på en gång, utan de börjar visas stegvis från olika tjänster. I kunduppgiftslagen anges när uppgifter om olika slag av socialservice ska lagras i Kanta-tjänsterna i en form som gör det möjligt att visa dem i MittKanta.  

I framtiden kommer uppgifterna om socialservice att överföras med hjälp av Kanta-tjänsterna också mellan olika tillhandahållare av socialservice, om klienten har gett sitt tillstånd för det. På så sätt följer informationen med klienten, till exempel om hen flyttar från ett välfärdsområde till ett annat eller anlitar både offentlig och privat socialservice. Klienten kan ge tillstånd för utlämnande av sina uppgifter i MittKanta. Senare kan det även göras på socialvårdsenheten.

Mer information