Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna har fastställts för 2025
Utvecklingen av Kanta-tjänsterna förbättrar kontinuiteten i vården och social- och hälsovårdstjänsterna och stärker den nationella kunskapsbasen. De nya funktioner som införts i Kanta-tjänsterna stöder på många sätt kontinuiteten i vården och tjänsterna.
FPA och Institutet för hälsa och välfärd (THL) har publicerat fokusområdena för 2025 när det gäller utvecklingen och införandet av Kanta-tjänsterna.
Kanta-tjänsterna är ett allt bättre stöd för yrkespersonerna i deras dagliga arbete
Utvecklingen av Kanta-tjänsterna 2025 stöder kontinuiteten i vården och social- och hälsovårdstjänsterna och stärker den nationella kunskapsbasen för forskningens och den kunskapsbaserade ledningens behov. Kvaliteten på de uppgifter som förs in i Kanta-tjänsterna och uppgifternas användbarhet förbättras. I utvecklingen beaktas också de krav som ställs i det europeiska hälsodataområdet, dvs. EHDS-förordningen.
– Syftet med de nya datastrukturerna är att yrkespersonerna genom sina engångsanteckningar ska kunna uppfylla de nationella statistikföringskraven och samtidigt samla in värdefull information som kan användas i forskningen”, konstaterar Päivi Achté, ledande sakkunnig vid THL.
Målet är att Kanta-tjänsterna allt bättre ska stödja social- och hälsovårdspersonalens operativa arbete. De tekniska gränssnitten för Kanta-tjänsterna förnyas stegvis. I gränssnitten utnyttjas i allt större utsträckning den internationella standarden HL7 FHIR, som förbättrar systemens interoperabilitet.
– Det blir lättare att utveckla de regionala klient- och patientdatasystemen. Vi siktar på att yrkespersonerna allt oftare i realtid och i mer användbar form än tidigare ska få tillgång till information som förbättrar tjänsternas kvalitet och snabbar upp vårdbeslutsprocessen, säger Pirjo Vuorikallas, utvecklingschef för Kanta-tjänsterna vid FPA.
Fokusområden i utvecklingen av Kanta-tjänsterna med målet att stödja kontinuiteten i vården och tjänsterna under 2025:
- garantera att läkemedelsbehandlingarna blir mer synliga för vårdpersonalen och allmänheten med hjälp av Kanta-medicineringslistan
- satsa på att social- och hälsovårdsuppgifter förmedlas till andra aktörer via informationsförmedlings- och förfrågningsservicen och därmed bidra till att digitalisera informationsförmedlingen och undanröja hinder
- utveckla en enhetlig nationell datastruktur som behövs för registrering och förmedling av uppgifter om kundernas funktionsförmåga
- främja förmedlingen av kunduppgifter mellan socialvården och hälso- och sjukvården
- lansera en mobilapplikation för MittKanta och vidareutveckla MittKanta-tjänsten
- vidareutveckla gränssnittet för hälsoappar, så att de patientuppgifter som finns i Kanta-tjänsterna kan utnyttjas i olika hälsoappar
- utveckla nya informationsprodukter, såsom rapporter, statistik och indikatorer, för att stödja sekundär dataanvändning och kunskapsbaserad ledning.
Funktioner införs för att främja uppföljningen av kontinuiteten i vården
År 2025 kommer nya funktioner att kunna införas i Kanta-tjänsterna, och målet med dessa är framför allt att främja kontinuiteten i patientens vård. Bland de nya funktionerna kan nämnas ett strukturerat dokument för bedömning av vårdbehovet samt möjligheten att i Kanta-tjänsterna se tidsbokningsuppgifter inom hälso- och sjukvården.
Det strukturerade dokumentet för bedömning av vårdbehov bidrar till att skapa en smidigare och mer enhetlig vårdstig oberoende av var kunden sköter sina ärenden. I fortsättningen minskar också hälso- och sjukvårdspersonalens arbete, då t.ex. den information som behövs för att på nationell nivå kunna följa vårdköerna kan fås direkt via Kanta-tjänsterna.
Patientdatalagret i Kanta-tjänsterna erbjuder nu en möjlighet att föra in och söka tidsbokningsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Det att tidsbokningsuppgifterna blir synliga i Kanta-tjänsterna gör det lättare att sköta olika ärenden och främjar kontinuiteten i vården. Kunden kan lätt kontrollera, annullera eller ändra sina tidsbokningar, och vårdpersonalen får en enhetligare bild över kundens helhetssituation.
Andra fokusområden 2025 när det gäller införanden:
- införande av strukturerad dosering i fråga om recept
- införande som uppfyller den lagstadgade skyldigheten att ansluta sig till Socialvårdens klientdataarkiv
- Användning av sammanställningarna av centrala hälsouppgifter i Patientdatalagret, samt
- utbyte av information med hjälp av Kanta-tjänsterna mellan den privata och den offentliga sektorn vid köp av tjänster.
Aktörerna inom social- och hälsovården bör utnyttja fokusområdena i sin egen planering
Social- och hälsovårdsorganisationerna och de aktörer som utvecklar informationssystemen gör klokt i att beakta fokusområdena för utveckling och införande i sin egen planering. Under 2025 kommer det att ordnas workshoppar för utveckling av funktionerna inom dessa ämnesområden. Aktiv respons från intressentgrupperna önskas när det gäller specifikationer och andra dokument som skickas ut för kommentarer.
För flera av de funktioner som nämns i fokusområdena för införanden infaller den lagstadgade tidsgränsen för införandet senast 2026. Dessutom är tjänstetillhandahållarna inom den privata social- och hälsovården skyldiga att införa Kanta-tjänsterna. Vidare ska en funktion för lagring av radiologiska bilder i Kanta-tjänsterna införas inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården.
FPA och THL stöder och handleder social- och hälsovårdsorganisationerna i införandet av Kanta-tjänsterna bl.a. genom att ordna stöd och kurser om införandet samt webbskolor för yrkespersoner inom social- och hälsovården.
Läs mer
- Fokusområden inom utvecklingen av Kanta-tjänsterna (på finska, svensk version är på väg)
- Digitaliseringen som hörnsten i social- och hälsovården: Strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården 2023–2035 (valtioneuvosto.fi)