Invånarna i Södra Österbotten ser sina klientuppgifter inom socialservicen i MittKanta
De uppgifter som registrerats inom socialservicen i Södra Österbotten kommer stegvis att visas i MittKanta fr.o.m. oktober.
Invånarna inom Södra Österbottens välfärdsområde kan nu förutom sina hälsouppgifter också se sina klientuppgifter inom socialservicen i webbtjänsten MittKanta. I MittKanta ses de uppgifter som har registrerats inom områdets socialservice 28.10.2024 eller därefter.
– Förändringen underlättar informationsgången mellan klienten och yrkespersonen, då man kan kontrollera sina uppgifter när som helst, berättar Päivi Saukko som är verksamhetsområdesdirektör för familje- och socialservicen inom Södra Österbottens välfärdsområde.
Det är lätt att kontrollera uppgifterna i MittKanta
I MittKanta kan klienten läsa socialvårdshandlingar som gäller hen själv, såsom beslut, planer och bedömningar samt när ens klientrelation har börjat.
Uppgifterna finns under Uppgifter om socialservice i MittKanta. Uppgifter som registrerats inom de olika tjänsterna finns under sina egna rubriker. Det finns alltså separata rubriker för t.ex. tjänster för personer med funktionsnedsättning och tjänster för personer i arbetsför ålder.
Avsnittet Uppgifter om socialservice visas även för den som inte är klient inom socialservicen. Då står det i avsnittet att det inte finns några uppgifter.
– Om klienten inte själv använder digitala tjänster kan hen ge en närstående fullmakt att sköta ärenden för sin räkning. Då visas uppgifterna i MittKanta även för fullmaktshavaren, påminner Jaana Nissilä, som är affärsverksamhetsspecialist för Kanta-tjänsterna vid FPA.
Alla uppgifter visas inte i det första skedet
Uppgifterna om socialservice visas stegvis i MittKanta. Till exempel klientjournalerna kan ses först i ett senare skede.
Vissa uppgifter om socialservice syns inte alls i MittKanta. Sådana är exempelvis handlingar som gäller skyddshemstjänster eller förebyggande arbete i anslutning till våld i nära relationer eller i hemmet samt betalningstransaktioner.
I MittKanta kan man hantera användningen av sina egna uppgifter
I framtiden kommer även uppgifter om socialservice att överföras med hjälp av Kanta-tjänsterna till exempel mellan olika välfärdsområden, om klienten har gett sitt tillstånd för det. På så sätt följer informationen med klienten till exempel om hen flyttar från en ort till en annan. Klienten kan hantera användningen av sina uppgifter i MittKanta.