Menyvisning
Kundrelation och stöd
Anvisningar vid kundservice, använgning och störningar av Kanta-tjänster.
Kundrelation
Tillhandahållarna av social- och hälsovårdstjänster samt apoteken är Kanta-tjänsternas kunder.
Anvisningar vid störningar
Kanta-tjänsternas tekniska kundstöd betjänar servicetillhandahållares och systemleverantörers stödenheter, medborgare som använder MittKanta-tjänsten vid tekniska problem samt användare av Kelain-tjänsten 24/7.
Åtgärder vid misstänkt personuppgiftsincident
Den här anvisningen är avsedd som stöd för tjänstetillhandahållarna i situationer där man har upptäckt eller misstänker en personuppgiftsincident i fråga om Kanta-tjänsterna. Anvisningen ska följas utöver tjänstetillhandahållarens egna dataskyddsanvisningar.
Övervakning av hur uppgifter behandlas
Behandlingen och utlämnandet av de uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna övervakas med hjälp av loggdata. Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården, apotek och FPA bidrar alla till att övervaka behandlingen av uppgifterna.
Ändringar
I situationer med organisatorisk förändring är det viktigt att säkerställa kontinuiteten i anslutningarna till Kanta-tjänsten. Organisationens nya information uppdateras på Kanta Ekstranet.
Tekniska förbindelser
För en tjänstetillhandahållare som infört Kanta-tjänster öppnas rättigheter att använda tjänsterna. För rättigheterna behövs uppgifter om de tekniska förbindelser med vilka tjänstetillhandahållaren använder Kanta-tjänsterna.
Nyhetsbrev
Kanta-tjänsternas nyhetsbrev innehåller aktuella nyheter och information om digitaliseringen av och informationshanteringen inom social- och hälsovården.
Vanliga frågor
Läs först vanliga frågor innan du skickar din fråga. Där hittar du snabbt svar på många frågor.