Menyvisning

Kundrelation och stöd

Anvisningar vid kundservice, använgning och störningar av Kanta-tjänster.

Kundrelation

Tillhandahållarna av social- och hälsovårdstjänster samt apoteken är Kanta-tjänsternas kunder.

Anvisningar vid störningar

Kanta-tjänsternas tekniska kundstöd betjänar servicetillhandahållares och systemleverantörers stödenheter, medborgare som använder MittKanta-tjänsten vid tekniska problem samt användare av Kelain-tjänsten 24/7.

Åtgärder vid misstänkt personuppgiftsincident

Den här anvisningen är avsedd som stöd för tjänstetillhandahållarna i situationer där man har upptäckt eller misstänker en personuppgiftsincident i fråga om Kanta-tjänsterna. Anvisningen ska följas utöver tjänstetillhandahållarens egna dataskyddsanvisningar.

Övervakning av hur uppgifter behandlas

Behandlingen och utlämnandet av de uppgifter som sparats i Kanta-tjänsterna övervakas med hjälp av loggdata. Tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården, apotek och FPA bidrar alla till att övervaka behandlingen av uppgifterna.

Ändringar

I situationer med organisatorisk förändring är det viktigt att säkerställa kontinuiteten i anslutningarna till Kanta-tjänsten. Organisationens nya information uppdateras på Kanta Ekstranet.

Tekniska förbindelser

För en tjänstetillhandahållare som infört Kanta-tjänster öppnas rättigheter att använda tjänsterna. För rättigheterna behövs uppgifter om de tekniska förbindelser med vilka tjänstetillhandahållaren använder Kanta-tjänsterna.

Nyhetsbrev

Kanta-tjänsternas nyhetsbrev innehåller aktuella nyheter och information om digitaliseringen av och informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Vanliga frågor

Läs först vanliga frågor innan du skickar din fråga. Där hittar du snabbt svar på många frågor.