Innehållspublicerare

Fokusområden vid införande av Kanta-tjänsterna 2025: bra att veta för välfärdsområdena och privata aktörer inom social- och hälsovården

Blogg - Professionella Skrivet 27.1.2025 Alla bloggar

Före årsskiftet publicerade vi som vanligt fokusområdena för Kanta-tjänsterna under det kommande året. Med hjälp av fokusområdena försöker vi informera social- och hälsovårdsfältet om vilka av funktionerna i Kanta-tjänsterna som 2025 är viktigast med tanke på nyutveckling och införanden.

Outi Lehtokari

Outi Lehtokari

Fokusområdena vid införande är färdiga funktioner i Kanta-tjänsterna som senast nu bör beställas och genomföras i de system som social- och hälsovårdsorganisationerna använder. Samtidigt bör tidsplanen för införandet planeras inom ramen för de tidsfrister som lagstiftningen kräver.

Fokusområde vid införande kan vara en ny funktion som blivit klar för införande eller en gammal funktion som varit med på listorna redan länge, men som ännu inte har införts tillräckligt heltäckande på social- och hälsovårdsfältet.

Fokusområdena vid införande av Kanta-tjänsterna 2025 är särskilt inriktade på stöd för kontinuitet i vården, bättre informationsgång och starkare nationellt kunskapsunderlag.  

Mer nytta av Kanta-tjänsterna 

Under de senaste åren har många sådana funktioner färdigställts inom Kanta-tjänsterna som är klara för införande inom social- och hälsovården, både inom den offentliga och den privata sektorn. Nyttan av nationell utveckling realiseras ändå först när funktionerna är heltäckande i bruk bland social- och hälsovårdspersonalen. När funktionerna i Kanta-tjänsterna införs så samtidigt som möjligt på alla håll förbättras överföringen av klient- och patientuppgifter samt ökas möjligheterna att utnyttja uppgifterna.  

När till exempel centrala hälsouppgifter, såsom diagnoser, doseringsanvisningar i recept eller klientuppgifter inom socialvården sparas enligt gemensamma nationella strukturer, förbättras de dokumenterade uppgifternas kvalitet och uppgifternas nationella kompatibilitet. Därigenom kan uppgifterna utnyttjas betydligt bättre när tjänsterna tillhandahålls. Det blir lättare att använda uppgifterna också vid informationsledning och forskning. Enhetliga uppgifter stöder beslutsfattande och utveckling av tjänster över hela social- och hälsovårdsfältet.  

Hjälp för den egna planeringen 

Vi hoppas att de årliga fokusområdena i Kanta-tjänsterna hjälper välfärdsområdena att bättre identifiera de funktioner som går att beställa till de system de använder samt att förbereda sig för införandena i tid både ekonomiskt och vad gäller tidsplanen. 

Införande av nya funktioner i Kanta-tjänsterna förutsätter ofta ändringar i tillvägagångssätten och behov av att lära sig nytt. År 2025 blir tidsbokningen inom hälso- och sjukvården och bedömningen av behovet av vård nationellt enhetliga. Kanta-tjänsternas fullmakt för köpta tjänster utnyttjas redan som stöd för situationer med köpta tjänster i många välfärdsområden, men inom socialvården har införandena av den motsvarande åtkomsträtten till register ännu inte genomförts. Med hjälp av fullmakt för köpta tjänster och åtkomsträtt till register kan patient- och klientuppgifter överföras via Kanta-tjänsterna från producenten till anordnaren. 

Yrkespersonerna inom social- och hälsovården behöver introduktion och utbildning om de nya funktionerna i Kanta-tjänsterna. Det kan vara en utmaning att delta i utbildningarna, i synnerhet i den hektiska miljön inom hälso- och sjukvården. Därför lönar det sig att planera införandena i tid. Vi inom Kanta-tjänsterna stöder personalutbildningen med hjälp av webbskolor och olika infomöten. Innehållet i dem kan användas som hjälp när nyheter förankras i den egna organisationen. 

Följa lagstadgade tidsgränser 

Det är ofta lagstadgat att införa funktioner i Kanta-tjänsterna – i synnerhet kunduppgiftslagen anger inom vilka tidsramar saker och ting ska ske. I många funktioner som hör till fokusområdena närmar sig den lagstadgade tidsgränsen för införande inom social- och hälsovården och i vissa har den redan överskridits. 

Slutligen nämner vi i ett nötskal det som främjas genom fokusområdena för införande 2025: 

  • bättre möjligheter att hantera patientens medicineringsuppgifter med hjälp av strukturerad dosering i recepten 
  • bättre möjligheter att överföra uppgifter om en klient inom socialvården mellan olika tjänstetillhandahållare inom socialvården och att utnyttja klientuppgifterna inom socialvården med hjälp av strukturerad dokumentation 
  • bättre möjligheter att hitta och använda uppgifter om en patient inom hälso- och sjukvården med hjälp av sammanställningar av centrala hälsouppgifter 
  • stöd för kontinuiteten inom hälsovårdstjänster med hjälp av tidsbokningen inom hälso- och sjukvården och handlingen Bedömning av behovet av vård 
  • i situationer med köpta tjänster överföringen av klient- och patientuppgifter mellan tjänsteproducenten och serviceanordnaren 
  • starkare synlighet för den privata sektorn i helheten av kundtjänster, när också uppgifter om social- och hälsovårdstjänster som tillhandahålls av den privata sektorn, inklusive bilder från bilddiagnostiska undersökningar, lagras i Kanta-tjänsterna 

Kanta-tjänsterna utvecklas och förnyas och fördelarna realiseras först i och med införandena. Nya funktioner är på kommande också under de närmaste åren så det lönar sig att hänga med och årligen kontrollera den egna organisationens situation i förhållande till fokusområdena.  

Outi Lehtokari 
Chef för serviceverksamheten 
Kanta-tjänsterna, FPA  

Läs mer