Kanta-tjänsterna förbättrar informationsgången inom socialvården
Norra Österbotten var det första välfärdsområdet som började visa uppgifter om socialservice för klienterna i MittKanta. Ändringen underlättar personalens arbete och stärker förtroendet mellan klienterna och socialvården.
Norra Österbottens välfärdsområde, dvs. Pohde, var först med att ta i bruk ett klientdatasystem med hjälp av vilket de uppgifter som lagrats i systemet visas för klienterna i MittKanta. Bakom ändringen låg behovet av ett enhetligt klientdatasystem när det nya välfärdsområdet inledde sin verksamhet.
– Vi har många enheter och en del av dem betjänar hela välfärdsområdet. Därför ansågs det viktigt att Pohde har ett gemensamt klientdatasystem. Samtidigt hade vi goda möjligheter att utveckla informationshanteringen i enlighet med de nationella anvisningarna. I och med reformen blev det aktuellt att visa socialvårdens uppgifter i MittKanta, berättar Marja Ukkola, sakkunnig inom informationsförsörjning vid Pohde.
Illustrationsbild.
Användningen av Kanta-tjänsterna ger också goda förutsättningar för kunskapsbaserad ledning, vilket är viktigt för Pohde.
– Vi ser verkligen fram emot att insamlingen och uppföljningen utvecklas så att uppgifterna blir mer jämförbara. Vi hoppas också att uppgifternas kvalitet förbättras när de sparas strukturerat, säger Ukkola.
Avtal och klientjournaler lätta att hitta i Kanta-tjänsterna
Ibruktagandet av Kanta-tjänsterna inom socialvården framskrider stegvis vid Pohde. För närvarande överförs alla uppgifter som sparats i klientdatasystemet för familjerättsliga tjänster och kuratorstjänster inom hela välfärdsområdet till Kanta-tjänsterna. Inom de övriga tjänsterna förekommer fortfarande regionala skillnader.
För Anna Liedes, som arbetar inom de familjerättsliga tjänsterna, är Kanta-tjänsterna redan ett välbekant verktyg. All dokumentation inom klientarbetet görs numera strukturerat. Enligt Liedes är det mer systematiskt och tydligt och skapar enhetlighet inom det geografiskt vidsträckta välfärdsområdet.
– Det är bra att en yrkesperson vid en annan enhet kan se de uppgifter som behövs i Kanta-tjänsterna och att man inte behöver fråga om varje enskild sak, även om visningen av uppgifter är mer begränsad hos oss barnatillsyningsmän, berättar Liedes.
Det viktigaste i barnatillsyningsmännens arbete är att göra upp olika avtal och fastställa dem. Tidigare fanns avtalen i olika system, men nu hittar man dem alla i Kanta-tjänsterna.
– Det har avsevärt underlättat bland annat hanteringen av begäranden om uppgifter, till exempel om klienten tappat bort sina avtal eller ska till rättegång och behöver klientjournalerna som stöd. Nu när vi hittar alla uppgifter är det lätt att lämna ut dem till klienterna, säger Liedes.
MittKanta gör socialvårdens arbete mer transparent
För närvarande kan klienterna inom de familjerättsliga tjänsterna följa skötseln av sina ärenden i MittKanta och se avtalen om vårdnad och umgängesrätt där. Enligt Liedes har klienterna varit nöjda med reformen.
– I det långa loppet underlättar det vårt arbete ytterligare att klienterna inte ens behöver begära att få avtal av oss utan själva kan se dem i MittKanta. Det stärker också klienternas rättsskydd och minskar oklarheter, påpekar Liedes.
Senare kommer klienterna att kunna se ännu mer av socialvårdens uppgifter i MittKanta.
– Via MittKanta är det lätt att återgå till överenskommelser och kontrollera att yrkespersonen har förstått det som diskuterats rätt. Det stärker förtroendet mellan klienten och socialvårdspersonalen, säger Ukkola.
Informationsflödet underlättar arbetet och sparar tid
Nästa steg är att med hjälp av Kanta-tjänsterna förmedla socialvårdsuppgifter även mellan olika aktörer inom den sociala sektorn. På så sätt följer uppgifterna med klienten, till exempel om hen flyttar från ett välfärdsområde till ett annat.
Ukkola och Liedes är övertygade om att informationsflödet kommer att underlätta personalens arbete och spara ännu mer tid.
– Ur klienternas synvinkel är fördelen att de inte på nytt behöver redogöra för sin livssituation med en ny yrkesperson, eftersom yrkespersonen kan ta del av den genom anteckningarna i Kanta-tjänsterna, säger Ukkola.
Marja Ukkola och Anna Liedes vid Pohde har tips för andra välfärdsområden och aktörer inom den sociala sektorn som kommer att införa Kanta-tjänsterna mer omfattande i framtiden.
- Var öppen för förändringarna. Kanta-tjänsterna är ett verktyg som underlättar arbetet. Socialvårdspersonalen arbetar i slutändan på samma sätt som tidigare.
- Reservera tid för reformen. Införandet kräver mycket samarbete med olika aktörer. Det är också bra att lära sig använda systemet i lugn och ro innan klientarbetet inleds.
- Gör de anställda delaktiga i reformen redan i god tid till exempel genom att diskutera gemensamma mål och hur användningen av Kanta-tjänsterna hjälper dem att nå målen. Diskutera frågor och betänkligheter tillsammans.
- Satsa på utbildningar i införande och informationshantering. När uppgifter dokumenteras strukturerat är det viktigt att förstå varför man ska göra på ett visst sätt. Vid Pohde ordnades också informationsmöten om MittKanta.