Kanta-tjänsterna används dagligen i företag inom socialsektorn – läs tipsen om införande
Företaget Myllyhoitoklinikka i Päijänne-Tavastland dröjde inte med att inleda införandet av Kanta-tjänsterna. Nu är Kanta-tjänsterna ett viktigt verktyg som har tillfört tydlighet i dokumentationen och förbättrat informationsgången.
Myllyhoitoklinikka som verkar i Päijänne-Tavastland är det första företaget inom socialsektorn som tog Kanta-tjänsterna i omfattande bruk 2022. Myllyhoitoklinikkas företagare och missbruksterapeut Elina Lonka är nöjd att hon beslöt att agera genast. Till en början förskräcktes hon av projektets omfattning.
– Till att börja med kändes det som att det kan vara för mycket jobb med det vid sidan av det egna arbetet. Men sedan tog vi itu med saken och efter hand som införandet framskred gav det ett lugn inför att allting nog blir klart.
Illustrationsbild.
Det viktigaste är att sätta igång i tid
Lonka började med att skaffa ett informationssystem som motsvarar företagets behov och som var kompatibelt med Kanta-tjänsterna. I början var det mycket som skulle redas ut, men man behövde inte få grepp om allting på en gång. Informationssystemleverantören och Kanta-tjänsterna gav stöd under processens gång.
– Våga fråga och reservera tillräckligt med tid för införandet och för introduktionen. Hos oss tog införandet allt som allt cirka ett år, så vi hade tid att förankra de nya förfarandena. Det lönar sig att utnyttja alla utbildningar och allt material som står till buds, tipsar Lonka.
Våga fråga och reservera tillräckligt med tid för införandet och för introduktionen.
Bättre dokumentation och enklare samarbete
I och med införandet har dokumentationen blivit tydligare och mer systematisk.
– Vi har till exempel kommit överens om regelbundna tider då de anställda dokumenterar klientrapporter. Det här har bidragit till att säkerställa att alla uppgifter dokumenteras och hålls uppdaterade. Vi ägnar också mer uppmärksamhet än tidigare åt att det som dokumenteras ska vara överskådligt också för andra som arbetar med samma klient, förklarar Lonka.
Vid Myllyhoitoklinikka vårdas många klienter i Päijänne-Tavastlands välfärdsområde. Företaget har således ett tätt samarbete med välfärdsområdet. Arbetet blir ännu enklare när åtkomsträtt till registret som är avsett för köpta tjänster inom socialvården har införts i välfärdsområdets system.
– Vi fick respons om att det är bra att vi redan har anslutit oss till Kanta-tjänsterna. Så fort systemen börjar kommunicera med varandra visas uppgifterna om klienter som vårdas med betalningsförbindelse också för välfärdsområdet, påpekar Lonka glatt.
Bättre service för klienterna
Myllyhoitoklinikkas klienter har sedan slutet av 2023 kunnat se sina klientuppgifter som dokumenterats på kliniken i MittKanta. Enligt Lonka har förändringen huvudsakligen fått ett gott mottagande, eftersom den ökar transparensen mellan klienten och yrkespersonalen.
– Många klienter har sagt att det är en lättnad att själv kunna se vad som registrerats, i stället för att gissa eller vara rädd för att felaktiga uppgifter har införts, berättar Lonka.
Många klienter har sagt att det är en lättnad att själv kunna se vad som registrerats.
Med hjälp av Kanta-tjänsterna överförs klientuppgifter snart också mellan olika aktörer inom socialvården. När klienten har ont om krafter kan det vara en lättnad att inte behöva berätta samma saker på nytt varje gång hen besöker en ny vårdenhet.
Även om det till en början kan kännas besvärligt att införa Kanta-tjänsterna för det med sig många fördelar för såväl arbetstagarna som klienterna. Bättre dokumentation och smidigare informationsgång underlättar på längre sikt allas arbete och förbättrar den service som klienten får. Därför lönar det sig att kavla upp ärmarna nu.
– Om jag klarade av det, så klarar säkert också andra av det, komprimerar Lonka.
Elina Lonka delar med sig av sina tips till företag som ännu inte har anslutit sig till Kanta:
- Sätt i gång i tid: Fördröj inte införandet, eftersom det i alla händelser måste göras. Ju tidigare du sätter i gång, desto mer tid har du att få grepp om de nya tillvägagångssätten.
- Avsätt tid: Avsätt tillräckligt med arbetstid för införande av Kanta-tjänsterna och för introduktionen. På det sättet blir det lättare att ta till sig det nya och stressen minskar.
- Utnyttja anvisningarna och utbildningarna: Läs anvisningarna för införandet på kanta.fi, de hjälper dig att gestalta processen. Få behändigt grepp om tillvägagångssätten i Kanta-webbskolorna.
- Be om hjälp: Våga be om hjälp och råd när du stöter på utmaningar. Kanta-tjänsterna och din systemleverantör hjälper dig gärna. Det finns inga dumma frågor!
- Dela öppet med dig av informationen: Ha en öppen diskussionsförbindelse med ditt team och dela med dig av det du lär dig till de andra. Då blir det lättare för alla att få grepp om de nya tillvägagångssätten snabbare.