Menyvisning
Anvisningar och verksamhetsmodeller
Anvisningar och information om Kanta-tjänsterna och MittKanta för professionell social- och hälsovårdspersonal.
Handledning i användningen av MittKanta
Patienterna behöver emellertid handledning i hur och när deras uppgifter finns att läsa i MittKanta. God handledning av patienterna kan också minska deras behov av att kontakta hälso- och sjukvården.
Recepttjänsten på apoteken
Apoteken handlägger recept i apotekssystemet, som hämtar recepten från Receptcentret och sparar apotekens expedieringsanteckningar i detsamma.
Det elektroniska receptet inom hälso- och sjukvården
Det elektroniska receptet underlättar hälsovårdspersonalens arbete. Då patientens receptuppgifter finns tillgängliga som grund för vården påskyndas hälsovårdspersonalens arbete och hanteringen av den totala medicineringen blir lättare.
Utlämnande och förmedling av uppgifter
Med hjälp av Kanta-tjänsterna är de uppgifter som uppkommer inom social- och hälsovården samt på apoteken tillgängliga för olika tjänstetillhandahållare. Kunden ska informeras om hur hens uppgifter används.
Verksamhetsmodeller
Nationella verksamhetsmodeller för Kanta-tjänsterna styr arbetet för socialvård och vårdpersonal och deras användning av Kanta-tjänsterna.