Enligt kunduppgiftslagen ska tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården ansluta sig till Kanta-tjänsterna om klienternas uppgifter behandlas i ett elektroniskt klient- eller patientdatasystemet.
Lagen om elektroniska recept föreskriver att det är obligatoriskt att införa Recepttjänsten för apotek, tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården som upprättar recept samt för självständiga läkemedelsförskrivare.
Anvisningar för införande av Kanta-tjänsterna
Apotekare och tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården som upprättar recept inför Recepttjänsten.
Tjänstetillhandahållare inom hälso- och sjukvården inför Patientdatalagret. Det finns inga övergångsperioder inom hälso- och sjukvården, och därför måste förberedelserna inför anslutningen inledas omedelbart.
Tjänstetillhandahållarna inom socialvården ska införa Socialvårdens klientdatalager inom ramen för övergångstiderna i kunduppgiftslagen.
Anslutning som användare av Kanta-tjänsterna
En tjänstetillhandahållare som ansluter sig till Kanta-tjänsterna väljer en lämplig administrativ anslutningsmodell.
Informationssäkerhetsplanen måste uppdateras vid anslutning till Kanta-tjänsterna
Informationssäkerhetsplanen är en del av egenkontrollen och användningen av Kanta-tjänsterna ska beaktas i planen. En tjänstetillhandahållare som ansluter sig till Kanta-tjänsterna måste uppdatera den tidigare informationssäkerhetsplanen eller utarbeta en ny plan.
Certifikat och certifikatkort i ordning före anslutningen till Kanta-tjänsterna
Införande av Kanta-tjänster förutsätter att en tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården har nödvändiga certifikat och certifikatkort. De möjliggör bland annat en tillförlitlig identifiering av personer som är verksamma på området och elektroniskt undertecknande av handlingar och recept.