Du kan ta emot ny information om Kanta-tjänsterna på Mina Kanta-sidor och inom hälso- och sjukvården
Du får information om Kanta-tjänsterna när du sköter dina ärenden på Mina Kanta-sidor eller inom hälso- och sjukvården. Informationen handlar om Kanta-tjänsterna, om lagringen av dina kunduppgifter i Kanta-tjänsterna samt om användningen av dina uppgifter inom social- och hälsovården.
När du loggar in på Mina Kanta-sidor öppnas en informationstext i ett nytt fönster på förstasidan. Det är möjligt att sköta ärenden på Mina Kanta-sidor efter det att du eller den som sköter ärenden för din räkning har markerat att informationen om Kanta-tjänsterna har tagits emot.
Du kan få informationen om Kanta-tjänsterna också muntligen, skriftligen eller via en elektronisk tjänst inom hälso- och sjukvården.
Vad är information om Kanta-tjänsterna?
I informationen om Kanta-tjänsterna berättar vi bland annat om Kanta-tjänsterna, såsom Mina Kanta-sidor, och om principerna för användningen av kunduppgifter inom social- och hälsovården. Vi berättar också hur du själv kan påverka användningen av dina uppgifter.
Mottagandet av informationen om Kanta-tjänsterna är en förutsättning för att du ska kunna påverka användningen av dina egna uppgifter, det vill säga ge tillstånd för eller meddela förbud mot att utlämna uppgifter.
Varför ges informationen om Kanta-tjänsterna på nytt?
När välfärdsområdena inleder sin verksamhet i början av nästa år kan dina uppgifter utnyttjas och användas inom social- och hälsovården i större utsträckning än tidigare då du får vård eller sköter dina ärenden. Nyland får dessutom en så kallad temporär rätt att få uppgifter, vilket underlättar överföringen av information mellan tjänstetillhandahållarna i landskapet Nyland. Vi rapporterar också om dessa förändringar i den nya informationen om Kanta-tjänsterna.
Var får jag mer information?
- Du kan läsa mer om informationen om Kanta-tjänsterna i vårt informationsblad som kan skrivas ut (pdf)
- Vad är information om Kanta-tjänsterna?